Kunstig intelligens, 3D-briller, virtuell virkelighet og roboter. Det digitale skiftet ligger tungt over den populære tekno-konferansen South by Southwest i Austin, Texas.

En av verdens største musikkfestivaler- og teknologikonferanser, South by Southwest (SXSW), pågår nå for fullt i Austin i USA - mens interaktive delen av festivalen ble avsluttet natt til torsdag.

Konferansen ble åpnet denne uken av president Barack Obama.

DN har snakket med tre toppsjefer i norsk medie- og reklamebransje om de hotteste trendene på årets South by Southwest-konferanse - om hvordan tekologiskiftet vil påvirke bransjene de opererer i, samt deres private hverdag.

DN stilte likelydende spørsmål til følgende tre sjefer:

  • Thomas Høgebøl, gründer og toppsjef i kommunikasjons- og teknologiselskapet, The North Alliance (NOA),
  • Daglig leder Christian Steen i reklamebyrået SMFB
  • Kommersiell direktør Tor Jacobsen i Schibsted Norge Abonnementsmediehus

«Fremtiden har ankommet»

Thomas Høgebøl:

- Hvilken ny trend på SxSW vil påvirke din virksomhet mest de kommende 12-24 månedene?

- Bransjeglidningen er mer omfattende enn noen gang. Designbyråene, reklamebyråene, tech-byråene og management consulting selskapene kjemper alle om å bli den som skal lose de store selskapene gjennom den digitale transformasjonen.

- Tidligere var strategi og implementering to separate løp utført av ulike aktører.  Nå handler det om å se kundene fra et total-perspektiv og levere de store 360-løsningene. Vinnerne fremover blir de som best greier å kombinere strategi med selve implementeringen og gjennomføringen, sier Høgebøl.

- Hvilken ny trend tror du vil påvirke din hverdag som privatperson?

- Det er en blanding av at fremtiden har ankommet, samtidig som de mest spennende scenarioene fra science fiction-filmene er utsatt eller avlyst.

- Vi kommer ikke til å ha en robot som løser eldreomsorgen med det første og de selvkjørende bilene til Google lar vente på seg, men vi kommer til å ha treningsklær som kobles til Iphonen vår. Jeg tror 2016 blir et konsolideringsår hvor folk blir flinkere til å bruke alle de nye tjenestene og produktene som allerede er på markedet.

- Flere vil kjøre Uber, bo på AirBnB, kjøpe mat på Marked.no, bruke fitbit, Ruters billettapp og alle andre teknologiske løsninger som allerede er på plass. Internett har flyttet ut i produktene, og de som kan vil koble kjøleskap og hus på nettet. Det er stas med virtuell reality og selvkjørende biler, men i en verden som utvikler seg i rekordfart er det nok å sette seg inn i tingene som allerede er her. Samtidig vil vi bli mer bevisst på baksiden ved det å dele hele livet og våre mest private opplysninger med omverden, sier Høgebøl. 

De nye digitale stjernene

Daglig leder Christian Steen i reklamebyrået SMFB tester et par 3d-briller.
Daglig leder Christian Steen i reklamebyrået SMFB tester et par 3d-briller. (Foto: Privat)

Christian Steen:

DN: - Hvilken ny trend vil påvirke din virksomhet de neste 12-24 månedene?

- Det er lett å bli både svimmel og forvirret i et forsøk å skaffe seg overblikk over alt som skjer av innovasjoner og trender.  Det meste snus opp ned på i medie- og kommunikasjonsbransjen, og det er umulig å vite hva som er den neste store trenden eller hva konsekvensen av denne er. Her følger to ting, som jeg synes er interessant og som preger mange av diskusjonene her i SXSW: Tenke som de nye digitale mediestjernene.

- Med mange nye digitale plattformer, og ny teknologi som gjør det mye enklere å produsere innhold av høy kvalitet, så er det helt nye aktører som dukker opp med stor distribusjons- og påvirkningskraft. Det faktum at enkeltpersoner i løpet av få minutter kan produsere og distribuere innhold til millioner av følgere, er veldig spennende, sier Steen.

- Det er fascinerende og lære om hvordan de nye digitale mediestjernene raskt og effektivt bygger seg opp et stort publikum med unikt innhold. De eksperimenterer hele tiden med nye plattformer og muligheter, i et tempo som er imponerende. De har ikke tid til å perfeksjonere alt innhold sitt, men er ekstremt dyktige til å skalerer distribusjonen av det på en smart og dynamisk måte på tvers av flere plattformer.«Snapchat is still a beast» var det en som sa, men de aller fleste er nå opptatt av hvordan de skal mestre «live» video og kringkasting, sier Christian Steen. 

Fra digital til virtual

- Virtual Reality er noe man har snakket om en stund, men nå er endelig teknologien blitt så bra og produktene såpass billige at den kommer med full styrke til masse markedet. Dette er super spennende, fordi teknologien gir folk mulighet til å ta del i innhold og historier på helt nye og mer engasjerende måter. Å sette på seg et par VR briller gir rett og slett større og mer kraftfulle opplevelser, sier Steen.

- VR teknologien har potensialet til å endre måten vi konsumerer media på, kanskje på samme måte som smart telefonene endret livene våre. Med tanke på at Facebook har kjøpt en av de største aktørene og innovatørene innen VR teknologi, Occulus Rift, så er det nok ganske sansynlig at våre Facebook vaner også vil være annerledes om noen år også.

Hvilken ny trend vil påvirke din hverdag som privatperson?

- Den største og definitivt viktigste trenden for meg personlig er at digitaliseringen og ny teknologi vil gi meg bedre helse, sier Steen. 

- Innovasjoner som hjelper meg til å leve et bedre liv, vil få mange og positive konsekvenser både for meg som enkeltindivid og hele samfunnet.  Nå kobles digitale løsninger og internett til det meste av det vi interagerer med i hverdagen i et voldsomt tempo, og dataene som skapes av dette vil hjelpe oss til å ta smartere og bedre beslutninger. Det er interessant at en av verdens største sportsmerker, Under Amour, investerer tungt i teknologi og presenterer seg selv her på SXSW sammen med sin partner IBM, sier Steen.

Bransjeglidning

Tor Jacobsen: 

DN: - Hvilken ny trend på SxSW vil påvirke din virksomhet mest de kommende 12-24 månedene?

- Her er det mye, men om jeg skal trekke frem én vil jeg si bransjeglidningen. På grunn av teknologi ser vi en stor bransjeglidning på alle nivåer, og landskapet blir stadig mer uoversiktlig og komplekst, sier Jacobsen. 

- Det blir stadig flere som lager innhold, hvem lager det sponsede innholdet (content marketing), hvilken rolle vil bloggere og influencers ha, hvem er annonsebærere fremover, hvem eier dataene, er man en plattformspiller eller en innholdsspiller, hvem har en rolle i å lage teknologiske plattformer? I tillegg ser vi store bransjeglidninger som at teknologiselskaper blir retailere  for eksempel. Alt dette gjør at det blir mer komplekst hvilken bransje man er i og hvilken rolle man skal ha. Det må navigeres smart og kanskje også bygges nye allianser, sier Jacobsen. 

Helse og medtech

- Hvilken ny trend tror du vil påvirke din hverdag som privatperson?

- Det er alt som skjer innen helse og medtech, sier Tor Jacobsen. 

- Her tror jeg vi bare er helt i starten av en svært spennende reise. Faktorer som puls, blodsukker, blodtrykk, hvor mye man sover, kaloriinntak, bevegelse/trening etc vil i større og større grad kunne måles kontinuerlig. Dette vil kunne gi store muligheter i forhold til teknologi som kan tipse deg om livsstil, at du for eksempel har et blodsukkerproblem, om det er fare for ulike sykdommer, hva man bør endre. Dette vil også kunne påvirke helsevesenet i stor grad og særlig også hvordan vi forholder oss til helsevesenet, sier Jacobsen. 

Les også:

Dette må du betale for én euro om tre måneder

– Norges Bank kan bli presset inn i en krig

Se DNTV: Kan roboter ta seg av innsjekk på flyplassen?

Kan roboter ta seg av innsjekk på flyplassen?
Det skjer neppe med det første, men i fremtiden kan en robot som denne ta i mot deg når du skal sjekke inn på flyplassen eller på hotellet.
01:13
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.