BMWs 1-serie ble født i 2004, nå kommer den i en ny generasjon som 2012-modell. Bilen holder seg heldigvis ennå til det gyldne mantraet om at hjulene foran kun skal styre bilen, og er dermed den eneste i kompaktklassen med bakhjulsdrift.
BMWs nye utgave av minstemann er ikke radikalt forandret på utsiden, kanskje litt hissigere. Totalt sett har den likevel blitt en bedre bil på nesten alle punkter. Den er en mer ekte BMW enn 1-serien noensinne har vært.
Bilen har blitt større, og har vokst i alle bauer og kanter. Den nye generasjonen gjør sitt for å minske plassproblemene som forgjengeren slet med.
Blant annet er den åtte centimeter lenger enn forgjengeren, og det gir en økt bagasjeplass på omkring 30 liter. Dermed passerer den hovedkonkurrenten Audi A3 med 10 liter når det gjelder plass. Bakseteplassen er også utvidet med noen kjærkomne centimeter ekstra til beina, og når du først kommer deg inn, føles plassen litt bedre, uten at det dermed kan karakteriseres som favorittplassen for voksne på langtur.
Og selv om den har vokst, har den også blitt noe lettere på vekta. Det hjelper mye på effektiviteten som er klasseledende.
Motorer
I prinsippet kommer bilen med kun to motorer. En 1,6 liters bensinmotor på enten 136 eller 170 hestekrefter, og en toliters dieselmotor på 116, 143, 163 eller 184 hestekrefter. Alle versjonene er turbomotorer. Dieselmotoren med 163 hestekrefter er en såkalt "Norgesmodell", vår test bil har denne motoren, og gir en innsp#229 i dagens avgiftsregime på 27.000 kroner i forhold til 184-hesteren.
Det er aldri noe spørsmål om man har nok krefter. Motoren er supersterk, og drar villig vekk fra lave turtall. Dreiemomentet på 380 Nm sørger for det. Null til 100 km/t går unna på 7,9 sekunder med automatkassa. Toppfarten er satt til 224 km/t. Samtidig er forbruket oppgitt til 0,44 liter på mila, og et CO2-utslipp på 116 gram per kilometer. Det er ganske så imponerende, og forbruk og utslipp er nær sagt det samme for alle effektversjonene av dieselmotoren.
Det beviser nok en gang at det ikke er noen sammenheng mellom effekt og utslipp. Dette har da også myndighetene etterhvert skjønt. Ettersom effektavgiften får mindre betydning i neste års statsbudsjett, går denne bilen ned med omkring 12.000 kroner i avgift ved årsskiftet.
Konge på veien
Den perfekte balansen i bilen bidrar til svært gode kjøreegenskaper. Med et svært kraftoverskudd fra bunn og opp i mellomregisteret, gir dieselmotoren også mye moro for pengene. Dette er nok en av de mest sporty dieselmodellene i denne klassen. Det bidrar også en mer presis og følsom styring enn på forgjengeren til.
Vår testbil har den supre åttetrinns automatgirkassen i sportsversjon, noe som betyr at du kan gire ved hjelp av padler bak rattet. Da øker prisen med 25.000 fremfor manuelt giret bil, men automatkassen er en liten perle, som er vel verd de pengene.
Dieselmotoren er i kombinasjon med automatkassen svært sofistikert, og leverer en jevn og dempet opplevelse før den når de helt høye turtall, men dit er det sjelden man trenger nå.
Når bilen i tillegg er utstyrt med BMWs aktive understell som man kan stramme opp understell og motorkarakter fra energieffektivt via komfort og sport opp til sport +, snakker vi om en bil med habile egenskaper for en sjåfør både med og uten horn i panna.
Oppdatert innvendig
Interiørt har BMW lagt seg i selen, og oppdatert minstemann til å minne mer om storebrødrene. Materialvalg og opplevd kvalitet er noe hakk høyere enn forgjengeren.
Sportssetene klemmer rundt deg nesten som en saccosekk, og byr på bra komfort, spesielt når det går fort i svingene.
Det eneste problemet fra førerplassen er ganske begrenset utsyn bakover. Den liten bakruta gjør at ryggekamera er kjekt, selv om det er en liten bil.
Utstyrsutstilling
Importøren har valgt å imponere med vår testbil, og lagt på ekstrautstyr for omlag 200.000 kroner. Da får du til gjengjeld masse utstyr som hjelper både på komfort og ikke minst sikkerhet.
Og listen over tilgjengelig utstyr er lang, og omfavner ting man før bare så på biler i to klasser over. Vår testbil hadde blant annet adaptive xenon kjørelys med fjernlyssassistent som fungerte bra i høstmørket.
Egobil som ble praktisk
BMW konkurrerer med Audi A3, som bærer preg av å være gammel. Av nyere konkurrenter på markedet, finner vi Lexus' nye kompakthybrid CT 200h. På komfort og luksus kan den definitivt måle seg, men kommer til kort om kjøreegenskapene står i høysetet. Alfa Romeo Giulietta har utseendet med seg, kan by på fine kjøreegenskaper, men utelukkes av mange grunnet et ufortjent, i hvert fall nå til dags, dårlig rykte.
BMW 1-serien leverer kasseledende kjøreegenskaper og en mer påkostet følelse som hever den over den gjengse kompaktbil, også forgjengeren, og rettferdiggjør høyere pris enn mange av konkurrentene. At plassen nå også er en smule bedre gjør den ikke noe dårligere.
Nye BMW 1-serien er vår favoritt i denne klassen.
Les også test av verstingen 1 M Coupè: Mesterverk til en Million eller se video under:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.