Dette er Audi RS Q3. Det er lite som tyder på at Audi mener at sterke motorer er en saga blott - heldigvis. Dette blir den fjerde av de sportslige RS-modellene Audi lanserer i år. Under panseret sitter den velkjente femsylindrede turbomotoren 2,5 TFSI. Motoren er en suv-tilpasset versjon av den samme som benyttes i sportsbilen Audi TT RS.
Les vår test av Audi TT RS: Audis ultimate fartsmaskin
I RS Q3 yter motoren 310 hestekrefter og har et dreiemoment på 420 Nm mellom 1500 og 5200 omdreininger. Dermed gjør den null til 100 km/t på 5,5 sekunder. Forbruket er oppgitt til 0,88 l/mil, og et CO2-utstlipp på 206 g/km. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t. Bilen har selvfølgelig quattro firehjulsdrift og automatgirkassen S tronic.
Vi kjørte en prototype av denne bilen under lanseringen av den ordinære Q3 i 2011, og kan skrive under på at dette er en hissigpropp.
Grillen og de kraftfulle støtfangerne med diffusor er typiske kjennetegn på RS-modellen. Sportsunderstellet senker nye Audi RS Q3 med 25 mm sammenlignet med en ordinær Audi Q3.
Blant standardutstyret finner man sportsseter i skinn/alcantara, Audi drive select, parkeringsassistent, Audi sound system med ti høyttalere, xenon plus hovedlys og LED-baklykter.
Nye Audi RS Q3 vises for første gang i starten av mars på den internasjonale bilutstillingen i Geneve. Bilen kommer på norske veier til høsten, men prisen er ikke klar. TT RS koster drøye millionen, så ikke forvent å se norske gater flomme over av denne modellen.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.