De fleste har hørt om Think og kanskje også Buddy. Miljøbil Grenland er derimot kanskje ikke like kjent.
Selskapet ble opprettet i 1998, og men fikk en nedtur i 2002 da de franske bilprodusentene med Peugeot og Citroën i spissen satte en stopper for sin elbilproduksjon etter pålegg fra EU, og dermed hadde ikke selskapet noe å importere.
Miljøbil Grenland har idag tre hovedmål; Produksjon av Lithium-ion batterier, montering av el-biler, og markedsføring og distribusjon av elbiler i Norden.
Indiske eiere
På eiersiden i selskapet dominerer nå den indiske bilprodusenten Tata med sin eierandel på 72 prosent. Tata er mest kjent for den billige folkebilen Nano , samt sitt eierskap i Jaguar og Land Rover .
Og den indiske bilgiganten har tydeligvis tro på den lille norske produsenten.
Norsk elbil
Tata produserer allerede modellen Indica Vista. Denne skal bygges om til elektrisk drift i Skien. Batteripakken i bilen kommer nemlig fra Miljøbil Grenland.
Ifølge administrerende direktør i divisjon Miljøbil, Bjørn Nenseth, blir dermed så mye som 62 prosent av verdiskapningen ved denne bilen til i Grenlandsområdet.
Økt produksjon
Planen er å produsere 300 biler i 2009-2010, mens dette skal gradvis øke til 5000 biler i 2012-2013, hvis selskapet får det som de vil.
Og etterspørselen etter bilen burde bli bra. Med en rekkevidde på 200 kilometer, og potensielt fire stjerner i den viktige Euro NCAP-kollisjonstesten, burde to ankepunkter kunne strykes fra bilkjøperes liste.
Hva så med prisen?
Nenseth sier at de satser på å få bilen ut på markedet til en pris på 250.000 kroner, og da er batterier inkludert.
Til sammenligning koster Think City inkludert batteri 262.500 kroner.
Miljøbil Grenland er i samtaler med store aktører innen distribusjon og service, uten at Nenseth vil fortelle hvem det er snakk om.
Usikker finansiering
NRK kunne nylig melde at Miljøbil Grenland manglet 50 millioner i egenkapital for å sikre midler fra Innovasjon Norge.
Nenseth sier til DN.no at de nå jobber for fullt med å skaffe den nødvendige egenkapitalen, men at Tata-samarbeidet ikke står og faller på dette.
- Vi produserer batterier nå, men disse midlene skal finansiere en batterifabrikk, slik at vi får brukt vår egen teknologi.
Tata vil uansett levere Indica Vision til Miljøbil Grenland, slik at konverteringen til elbil kan gjøres i Norge. Den nye batterifabrikken skal gjøre hele produksjonen mer lønnsom.
- Det er mye bedre å produsere batteriene fra a til å selv, sier Nenseth.
Det norske elbileventyret får dermed snart et nytt og spennende kapittel.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.