På slutten av 80-tallet hadde jeg en kort, men heftig forelskelse i lille Citroën AX GT. Lite vekt og forholdsvis mye motor gjorde inntrykk på et ungt sinn. Mye har skjedd siden, men nå har Citroën atter en gang en gledesspreder å by på.
Den nye Citroën DS3 går rett inn i denne kategorien. Man blir rett og slett litt glad av å se den lekre, lille bilen. Men også av å kjøre den.
Fancy C3?
La oss slå det fast først som sist. Det eneste bilen har felles med tidligere DS-modell fra Citroën er de to bokstavene. Den lille DS3 bringer ikke mye nytt til torgs, annet enn at det er en ganske sportslig oppsatt småbil fra den franske bilprodusenten.
DS3 er bygget på C3, men er bilen for deg som er litt mer opptatt av bil enn hva den gjengse småbilkunden er.
Les også: Et nytt syn på verden
Den blander seg inn i et lite segment i Norge, som består av blant annet BMWs Mini, Alfa Romeo MiTo og Fiat 500. Skal man sammenligne med disse tre, er den helt klart mer siktet inn mot Alfa- og Mini-kundene enn Fiat 500.
Den nye Citroënen innehar faktisk en god porsjon kjøreglede, ikke helt ulik Mini. Til gjengjeld er DS3 både mer komfortabel og kan by på større plass enn hovedkonkurrenten.
Trendsetteren
Interiør og eksteriør kan individuelt tilpasses på alle mulige måter, man har et vell av lakkfarger og interiørdetaljer å velge mellom, dette er derfor en modell som ikke kan kjøpes hos alle forhandlere, men hos spesialforhandlere med en egen avdeling for DS3.
Bilen markedsføres også utelukkende på Facebook og internett. Citroën sier selv at det er en spesiell bil som krever en spesiell lansering. På vår testbil er taket blant annet hvitt, mens resten av bilen er svart, akkurat som på Mini. Enkelte mente derimot at det så ut som folien ikke var tatt av taket på Citroënen.
Diesel vs bensin
Vår testbil har den minste dieselmotoren på 92 hestekrefter, og har dermed en pris som så vidt bikker 200.000 kroner. Vekten har økt siden min forelskelse på 80-tallet, både for bil og sjåfør, men effekten er også bedre. Likevel bankes den av akselerasjonstallene fortidsminnet AX GT kunne vise til. Null til 100 km/t går på 11,3 sekunder.
Fordelen med dieselmotoren er dens rå dreiemoment fra bunnen av turtallsskalaen, samt et lavt CO2-utslipp på 99 gram som gjør at prisen blir relativt hyggelig. Drivstoffutgiftene blir også nesten på nivå med en moped. Motoren kommer dessverre i kombinasjon med en noe upresis femtrinns girkasse.
Det naturlige i en slik liten og søt, men sportslig bil er nok å gå for bensinmotor, og da har Citroën flere morsomme valg man kan ta, blant annet en turbomotor på 155 hestekrefter som gir mer følelse av å ratte en gokart enn testbilen gjør. Ulempen er en ekstrautgift på 90.000 kroner for denne motoren. Da får man også et ekstra gir, bokstavelig talt.
Liten, men praktisk
Bakseteplassen er begrenset i beinlengden, så noen langturbil for flere enn to voksne er ikke DS3. Bagasjerommet virker overraskende romslig, og skal ha en kapasitet på 285 liter. Det er et hav større enn Minis 160 liter lille bagasjerom. Men så er Mini omkring 25 centimeter kortere enn DS3 også.
Interiøret er preget av blank hardplast som gir en lekker look, og all betjening er lett å finne frem i. Kvaliteten virker bra. Det eneste var at jeg ikke ble helt klok på setene i bilen. De var rett og slett litt vanskelige å finne seg helt til rette i. Sitteputen er litt for kort.
Fjæringskomforten er ganske stiv og hard, men det skal det være i en bil med til dels sportslige ambisjoner. Understellet responderer raskt på de kommandoene du gir bilen, og selv om styringen kunne vært med følsom, sendes bilen i den retningen du vil og veigrepet er godt nok til at bilen må provoseres kreftig for å komme ut av fatning. Og selv om den er stiv fremstår DS3 som et mer komfortabelt alternativ til Mini.
Suksess?
Citroën sier at 30.000 biler allerede er produsert av den nye DS3, og at salget er over fabrikkens forventninger. Det er i og for seg godt nytt.
Etterhvert skal det komme flere DS-modeller fra Citroën, blant annet DS4 og DS5. Og kanskje også en DS2? Vi gleder oss!
Jeg ble ikke like forelsket i DS3 som i ungdomsflørten AX GT, men betatt, det ble jeg.
Konklusjon: Et friskt og godt alternativ til Mini, nesten like sportslig og adskillig mer praktisk!
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.