For mange er konsulenter synonymt med unge og dresskledde som er mestere på å kutte kostnader hos andre og å ta seg solid betalt for det.

Nå er imidlertid konsulentenes kunder lei juniorer, og etterspør heller seniorer med breddeerf#229, skriver Dagens Næringsliv.

Kundene har sett seg leie på konsulenter som ikke leverer, viser en rapport bransjeorganisasjonen Virke har utarbeidet i samarbeid med det engelske analyseselskapet Source Information Service.

Ifølge rapporten sliter konsulentselskapene med prispress og lav betalingsvilje hos kjøperne, selv om prisnivået for toppkonsulentene holder seg bra.

– Markedet er ulogisk. Selskapene opplever økt etterspørsel, lav ledighet og økt lønnskost – som ikke er reflektert i pris, sier Alisdair Munro til DN. Munro er direktør for kunnskap og teknologi i Virke.

Hvor lave kan prisene bli?
Fiona Czerniawska i Source mener at kundene er blitt mer kritiske på få år.

– Det er interessant å se hvor lave prisene kan bli. Hos kundene har det festet seg at konsulentene er best på å kutte kostnader, innføre ny teknologi og finne nye vekstområder, mens de i mindre grad slipper til i rene innovasjonsprosesser, sier hun til DN.

Czerniawska sier konsulentbransjen har problemer med å forklare at de kan utgjøre en forskjell, og hun tror ikke at kundene klarer å skille mellom hvem som er gode på hva.

Thomas Nordås som leder gruppen for management consulting i Steria, sier kundene ønsker seg tydelige konsulenter med lang erf#229.

- Den tradisjonelle løsningen i bransjen har vært unge ledere av teamene og enda yngre prosjektmedarbeidere. Da er det ikke alltid like lett å synliggjøre verdien de kan skape, sier Nordås til Dagens Næringsliv.

Norge mot strømmen
Norge skiller seg imidlertid positivt ut i det europeiske konsulentmarkedet med en vekst på fem prosent ifjor, blant annet takket være utviklingen innen norsk olje og gass samt offentlige virksomheter.

Totalt er omsetningen for selskapene innen management consulting 3,5 milliarder kroner i året i Norge.

McKinsey og Boston Consulting Group dominerer innenfor strategi, mens Accenture og IBM er de store innen teknologi.

Les også: Konsulentselskaper på etterskudd


<b>525.000 i startlønn for konsulentene</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.