Mange store konsulentselskaper sover i timen og leverer ikke det kundene vil ha, og er trege med å fornye seg, viser rapport fra det britiske analyselskapet Source Information Service Ltd.

Ifølge analyselskapet er Boston Consulting Group best posisjonert og McKinsey minst blant 11 ledende konsulentselskaper, skriver Dagens Næringsliv.

Bedriftene vil ikke lenger ha en hærskare høyt betalte juniorkonsulenter, men praktiske råd fra erfarne spesialister som lover konkrete resultater.

- Har problemer med å forsvare prisene
– Konsulentselskapene opplever stort marginpress over hele linjen. De er nervøse og har problemer med å forsvare prisene. Samtidig sliter de med å forandre seg så raskt som de burde. Kundene vil ha skreddersøm. De etterlyser fleksible konsulenter som lytter og ikke er opphengt i modeller. De forventer at konsulentene i større grad har satt seg inn i bedriften., sier direktør Edward Haigh i det britiske analyseselskapet Source Information Service Ltd til DN.

Selskapet har spurt ledere av 400 store europeiske bedrifter om hvordan de bruker konsulentselskaper, hvordan de oppfatter bransjen og konkrete konsulentselskaper og har analysert hvordan konsulentbransjen kan få ny vekst.

Fordi hvert tredje konsulentoppdrag har i dag en internasjonal dimensjon, søker kundene i økende grad spesialistkompetanse fra konsulentselskap som tenker internasjonalt og dekker hele kloden.

Oppdragsgiverne er positivt innstilt til å bruke det samme konsulentselskapet på ulike områder, forutsatt at kost-nytte forholdet er minst like godt som i prosjektet de allerede er inne i. Men de føler selskapene er mest interessert i de store, utfordrende oppdragene og derved blir uforholdsmessig kostbare på de øvrige.

McKinsey sist

Av de elleve konsulentselskapene som ble nevnt oftest av de 400 kundene, ender konsulentselskapet McKinsey & Company sist.

Ifølge Haigh oppfatter de spurte kundene McKinsey som lite fleksible og de tviholder på egne modeller.

– McKinsey er en kjent merkevare og har stor suksess. Problemet deres er at de er fanget i suksessen. De forstår ikke helt bransjen, er mindre fleksible og tviholder på modeller som kundene flykter bort fra, sier han til DN.

Han mener selskapet fremstår som noe gammeldags i forhold til de beste og fremhever en pyramideformet struktur med mange juniorer rett fra skolen på bunnen og stadig færre erfarne spesialister mot toppen.

– Husk stadig flere bedrifter har egne ressurspersoner, sier han.

- Ingen kommentar
– Vi har ingen kjennskap til denne undersøkelsen og heller ingen kommentarer, sier administrerende direktør Tor Jakob Ramsøy i McKinsey & Company.

Tre konsulentselskaper skiller seg ut som best posisjonert for videre vekst; Boston Consulting Group (BCG), PricewaterhouseCoopers (PwC) og Deloitte.

Men også disse mangler tillit på sentrale områder hos europeiske oppdragsgivere.

Les også: McKinsey bruker halve staben på rekruttering av ungdom

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.