Finanstilsynet er «svært skeptisk» til kredittkortutstederes praksis om å øke kundens kredittgrense uten at kunden har søkt om dette, eller på annen måte avtalt en slik økning.
Det fremgår av en melding fra Finanstilsynet tirsdag.
Økningen som tilbys kunden er ofte betydelig, samtidig som kunden selv må ta initiativ til å beholde opprinnelig kredittgrense, ifølge tilsynet.
Finanstilsynet mener det er viktig at kunden selv har kontroll med hvilket kredittbeløp som maksimalt kan trekkes på kortet og at dette derfor må avtales mellom kunden og kredittkortutstederen og ikke endres uten kundens medvirkning.
Tilsynet viser videre til at Finansavtaleloven bygger på en klar forutsetning om at kunden og foretaket må inngå en kredittavtale før det ytes kreditt og også før det samlede kredittbeløpet kan endres.
«Kredittkortutstederen har også plikt til å vurdere forbrukerens kredittverdighet på nytt ved vesentlige forhøyelser av kredittbeløpet», heter det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.