Mercedes-Benz har ikke hatt lavere markedsandel i Norge på flere tiår. I dag setter 200 norske Mercedes-forhandlere seg på flyet til Spania for å delta på krisemøte.
- Nå er det samling i bunn, sier leder Johnny K. Danielsen i Bertel O. Steens importørvirksomhet Mercedes-Benz Norge til Dagens Næringsliv.
Samtidig som det norske bilmarkedet øker kraftig, har Mercedes så langt i år gått tilbake.
Stjernemerket er nå på 14. plass i registreringsstatistikken med bare drøyt 800 personbiler, og har aldri hatt lavere markedsandel de siste ti årene.
- Dette er ikke noe vi er stolte av. Vi visste at dette året ville starte trøblete, men at årets første tre måneder skulle bli så dårlig, hadde vi ikke trodd, sier Danielsen.
«Ingen unnskyldning»
Danielsen trekker frem manglende markedsføring og utgående modeller som noen forkl#229er.
- Men det er ingen unnskyldning for de dårlige resultatene så langt i år, sier han.
Situasjonen for Mercedes er en ganske annen ellers i Europa. I Tyskland gikk bilmerket nylig forbi både BMW og Audi på salgsstatistikken med en markedsandel på over åtte prosent. Mercedes selger i det hele tatt jevnt over godt - unntatt i Norge.
Danielsen erkjenner at det faktisk er de samme bilene i Norge som i Tyskland.
- Men produktmiksen er kanskje bedre der enn i det norske markedet, sier han.
Han peker på at både Audi og BMW i Norge selger mange biler med firehjulsdrift, noe Mercedes mangler på flere av sine modeller.
Les også: Jordskjelvet forsinker biler
Se video: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.