Toppsjef Fredrik Halvorsen hadde all grunn til å være fornøyd med tallene, da han i ettermiddag la frem resultatene for fjerde kvartal.

For selv om veksten er litt lavere etter å ha vokst med 25-30 prosent i året de seneste ti årene, leverer Halvorsen likevel en svært pen resultatutvikling.

- Fjerde kvartal er en bra avslutning på et sterkt år for Tandberg, sa Halvorsen på resultatpresentasjonen, mens han smilte fra øre til øre.

Med en vekst på 17 prosent presenterte han et resultat som gjør analytikernes forventninger til skamme.

- Det er flere ting som gikk bra i dette kvartalet. Vi hadde godt salg i USA, løsningene våre har blitt godt mottatt, og vi jobber bra med partnerne på markedssiden, sier Fredrik Halvorsen til Dagensit.no.

Kommunikasjon i høysetet
Han peker på at de utfordrende tidene krever en pause fra måten man har gjort ting på tidligere.

- Selskaper må redusere reisevirksomheten sin og begrense partnermøter, kundearrangementer og tilstelninger for ansatte. Men effektivt teamarbeid og sterkere kunderelasjoner er enda mer kritisk i vanskelige tider. Det gjør kommunikasjon ytterst viktig, sier han.

Og dermed sitter Tandberg, som blant annet leverer videokonferanseteknologi, midt i smørøyet.

- I dagens situasjon kommer videobruken bare til å øke, sier han.

- Vi tror mange har blitt påvirket til å kutte reiser og på sikt bytter det ut med denne typen teknologi, bemerker Halvorsen.

Tandbergs konkurrent Polycom meldte nylig om nedgang i salget av videokonferansesystemer. Halvorsen er ikke i tvil om årsaken til at Tandberg fortsetter å ta markedsandeler.

- Vi vinner på å ha en enkel løsning som er lett å bruke, sier han.

- Et usikkert sted
Tradisjonen tro vil han ikke guide fremtidige resultater.

- Vi har sett store selskaper som har sagt at de ikke var påvirket av finanskrisen i tredje kvartal, og nå ser alt mørkt ut i fjerde kvartal. Vi innrømmer at verden er et usikkert sted, sier Fredrik Halvorsen.