iPhone faller, Sony Ericsson faller og Nokias mobilsalg taper 27 milliarder kroner – i kvartalet. Fallet er enda kraftigere enn analytikerne i blant annet Gartner hadde ventet.

Finanskrisen rammer svært ujevnt i ulike bransjer. Det er helt tydelig etter at flere mobilprodusenter har lagt frem sine salgstall for julekvartalet, avslutningen av 2008.

Nokias divisjon for mobilenheter og tjenester mistet hele 27 prosent av sin omsetning i fjerde kvartal, sammenlignet med samme periode i 2007. Det er dramatisk.

Stort bedre gikk det ikke for iPhone, som mistet en fjerdedel av salget, sammenliknet med kvartalet før. Også Sony Ericsson har levert skuffende tall, og Motorola ventes å legge frem nye dystre salgstall. Dermed er hele bransjen i solid krise.

Les også:
Nokia skuffer stort
iPhone-salget stuper
Katastrofekvartal for Sony Ericsson
4.000 må gå fra Motorola

Fall i norsk julesalg
Også i Norge er det kraftig svikt i julesalget.

- Nedgangen i Norge vil nok ligge rundt 7-8 prosent i 2008 med hovedvekt i fjerde kvartal, anslår Jan Gunnar Næss, adminsitrerende direktør i distributøren Brightpoint.

Det et kraftig fall på en produktgruppe som også opplever fallende priser per enhet. Brightpoint er en stor mobildistributør og har god oversikt over markedet.

Ulik kriseefekt
Selskaper som Telenor og Netcom, som selger mobiltjenester, ventes å klare seg ganske godt i krisetider. Folk slutter ikke å ringe, men det er svært lett å slutte med å kjøpe mobiltelefoner, for de aller fleste kjøperne i Euroa og andre markeder har allerede en fungerende mobil.

- Alt er erstatningssalg, sier IDC-analytiker Anders Elbak til Dagensit.no.

Å bytte ut nesten nye mobiler er en luksus folk nå i mindre grad unner seg.

- Mange har skiftet mobil hvert år, men utsetter det nok til hvert 18 måned nå. Det har mye å si for salget, sier Elbak.

Julesag dårligere enn høsten
Ifølge Nokias egne estimater ble det totalt solgt 305 millioner mobiltelefoner i verden i fjerde kvartal, ned ni prosent fra ifjor. Det er også et fall på to prosent fra tredje kvartal, og det er trolig første gang julesesongen har gått dårligere enn høsten i dette markedet.

Nokias eget salg falt enda mer enn totalmarkedet, hele 15 prosent i fjerde kvartal målt i antall enheter. I tillegg faller også gjennomsnittsprisen kraftig, og en gjennomsnitlig Nokia selges nå for 71 euro. Til sammen ga dette et fall på 27 prosent siden samme periode i fjor.

Bedre for nettverksbyggere
Andre deler av Nokia klarer seg noe bedre. Nokia Siemens Network faller fem prosent sammenlignet med 2007, men redder en vekst for året totalt. Ericsson, som også leverer mobilinfrastruktur, meldte nylig om overraskende gode tall. Det tyder på at mobiloperatøren fremdeles investerer i nye nettverk. Dette kan foregå uavhengig av om folk kjøper nye mobiler.

Nokias tall er dystre, men ifølge Gartner er de likevel trolig bedre rustet enn sine konkurrenter.

- Vi mener fremdeles at Nokia er best posisjonert for å håndtere dagens markedsforhold, takket være deres størrelse, distribusjonskanal og utvalg mobiler som treffer ulike prispunkter, mener Milanesi.

Norge ned
På tross av nedgangen i Norge har distributørleddetforeløpig ikke panikk.

- Jeg vil si at vi har hatt en kunstig høy vekst på mobil i Norge de siste årene, så nedgangen i 2008 ser jeg på som en stabilisering av markedet, sier Jan Gunnar Næss i Brightpoint.

I motsetning til de globale tallene er ikke Norge så preget av priserosjon det siste året.

- Det er ikke så stor endring i snittpris i Norge. Vi selger mye høy-ende telefoner i Norge og vi er jo et modent marked hvor mange gjerne har mer enn en telefon, sier Næss.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.