I formiddag kom beskjeden forkjemperne for flyplassen Gullknapp i Froland kommune utenfor Arendal har ventet spent på i flere måneder. På en pressekonferanse i Lillesand fortalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at Arendal lufthavn Gullknapp får utvidet konsesjonen fra kun småflytrafikk til også å omfatte ruteflyvninger og charter. Selskapet får også utvide rullebanen fra dagens 1120 til 1199 meter.
Konsesjonen tillater vel 150 flybevegelser per uke eller 8000 per år. Forutsetningen for konsesjonen er at staten ikke skal ha noe økonomisk ansvar for drift eller investeringer, De skal Arendal lufthavn Gullknapp stå for selv. Største aksjonær i selskapet (nær 83 prosent) er Arendal Fossekompani kontrollert av Erik Must, Kjell Ulrichsen og Morten Sigval Bergersen med familier.
Planen er i første omgang etablering av faste ruter mellom Gullknapp og Stavanger og Bergen med opptil 50.000 passasjerer årlig.
–Dette er julaften og 17. mai på en gang, sier Frolands ordfører Sigmund Pedersen (Sp) til fvn.no.
Skepsis
I Kristiansand er stemningen en helt annen blant forkjemperne for Kjevik lufthavn. Både NHO Luftfart og Avinor mener ruteflyvninger fra Gullknapp kan svekke rutene fra Kjevik siden det blir for få passasjerer til å betjene dem.
–Når man sprer et allerede svakt trafikkgrunnlag ut på flere alternativer så skaper det utfordringer, sier lufthavnsjef Thomas Langeland på Kjevik til fvn.no, Han er særlig bekymret for rutene til Bergen og Stavanger som Widerøe opererer i dag.
Også ordfører Arvik Grundekjøn (H) har uttrykt stor skepsis til å gi konsesjon til Gullknapp.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.