Kombinasjonen av en knøttliten bil med enorm plass innvendig er et mål som både familier, håndverkere og bildesignere har prøvd å finne løsninger på siden bilrevolusjonen i forrige årtusen. Resultatene er ymse. Praktiske biler har gjerne blitt veldig stygge og/eller veldig store. Citroën har nå funnet et minste multiplum for dette med sin Picasso-versjon av den lille bilen C3. Og dette er vellykket.

For det første ser bilen bra ut. Den har elegante linjer og artige karosseriløsninger. Ikke minst er fronten med sitt høye panser, bakoverførte frontlys og store grillflater ganske tøff. Men også fra siden er bilen relativt flott ut. At Citroën også har forstått at en bruksbil mer enn gjerne har ordentlige støtlister langs dørene, er også et stort pluss. Store flater med blekk kan jo se fint ut, men har også en lei tendens til å samle irriterende parkeringsbulker.

Plass til det meste
C3 Picasso deler opphav med biler som Peugeot 207 og selvfølgelig den vanlige C3. Det skulle man ikke tro når man sitter inne i bilen. I forsetet er det så god plass at selv nærhetssøkende par fra Hønefoss uten problemer har mer enn nok plass til å utføre aktiv kjærlighet. I så måte er det også greit å vite at at cruisekontroll er standard, slik at man i slike situasjoner slipper å kjøre rykkete.

At det også i en Picasso er veldig god takhøyde, både i fysisk og metafysisk forstand, er også et pluss. Hele kupeen er imponerende romslig og luftig til å være en såpass liten bil. Noe av årsaken er den fiffige frontruten og den delte a-søylen (stolpen mellom dør og frontrute). Dette patentet bedrer sikten i svinger, noe som kan være et problem i slike «minivans».

Et mulig optisk bedrag som gjør at kupeen føles enda større, er det flotte panoramataket. Når man sitter i baksetet og ser ut og opp sitter man som i et amfi med svært god sikt i alle retninger. Panoramataket koster deg ti tusenlapper ekstra, men er helt klart noe som må prioriteres.

Foruten den gode sikten, er ikke sittekomforten i de benkeaktige baksetene av det beste. Det positive er at baksetet med et enkelt grep kan legges ned, noe som gir deg nok plass til å starte et lite flyttebyrå. Det eneste problemet i så måte er at det i kilo ikke er så stor lastekapasitet. Setekomforten foran kunne utmerket vært bedre, der sitteputene er korte og polstringen ikke all verden. Men for sjåføren er instrumentpanelet konsentrert rundt midtkonsollen, og det er overraskende oversiktlig og ryddig til å være en Citroën.

 

For noen år siden var hastighetsavhengig styring skikkelig hot shit, men nå finner man det i de mest ordinære biler. Systemet fungerer slik at det å snurre rundt på rattet i lav hastighet er vesentlig lettere enn i høyere hastighet. Citroën kaller den progresiv servostyring. Ideen er god. På C3 Picasso fører imidlertid den elektroniske servohjelpen til at styringen ved lave hastigheter føles like syntetisk som light-syltetøy. Kjører man litt for raskt i svinger, er også understyringen betydelig. Men C3 Picasso er tross alt ingen sportsbil, og fjæringskomforten er behagelig og grei.

Opel Meriva og Skoda Roomster, samt muligens Nissan Note, er biler som kan være potensielle konkurrenter til C3 Picasso. Det Roomster og C3 Picasso har til felles er at de begge er bygd i Tsjekkia, men i sammenligningen er Roomster alt for trang og liten. Meriva matcher Picasso langt bedre. Opel'n er en bra bil, men den tyske bilen er dyrere og ser ikke spesielt spenstig ut mot den franske konkurrenten. Meriva er også noe utdatert, og avlider ikke Opel i sotteseng, er det forventet en ny Meriva neste år. Prismessig er alle omtrent på samme nivå, men motormessig er diesel-Citroën desidert best med mest effekt og lavest utslipp.

Det som dog kan være litt bittert for Citroën, er at C3 Picasso er en større utfordrer for Citroëns upretensiøse suksess Berlingo, enn for andre konkurrenter.

Vurdert av Embret Sæter/DN.no og Bernt Gran.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.