–De tre årene vi hadde flere store konserter på operataket, har denne aktiviteten totalt sett gått i minus, svarer informasjonssjef i Operaen Lene Jacobsen på spørsmålet om hvorfor det ikke blir arrangert konserter på marmortaket i år.
– Vi arbeider for å finne et konsept for store arrangementer på taket som er økonomisk bærekraftig, men både i 2013 og for i år ble det vurdert at risikoen var for stor for å ikke gå i pluss, tilføyer Jacobsen.
Takkonsertene i 2010, 2011 og 2012 kostet Operaen circa to millioner kroner per år. I en tid da pensjonsutgiftene spiser opp Norges største kulturinstitusjon, kan ikke Operaen lenger bruke penger på det som ligger utenfor «kjernevirksomheten».
Ulike løsninger
Operadirektør Tom Remlov forteller at det er testet ut ulike modeller for konserter på operataket siden åpningen i 2008. Første konsert sto Antony and the Johnsons for sommeren 2009. Arrangementet trakk circa 8500 publikummere, som er maksimum antall publikummere, avhengig av scenerigg og tekniske løsninger. Bandet brukte Operaorkesteret, og arrangementet «gikk i hop sånn noenlunde økonomisk sett», ifølge Remlov.
Operaen har laget kontrakter med konsertarrangører som LBpop Mentometer og JS Artist, der partene har delt ansvar. Utfordringen er å skaffe og tilrettelegge for fullt scenerigg. Der har både løsningen med lekterscene på vannet og scene på uteområdet vært prøvd ut. Det må også gjennomføres omfattende risikoutredning for å ikke skade marmortaket. Ved siden av dette er kostnader og inntekter avhengig av værforhold og billettsalg, serveringsinntekter, vakthold og artistvalg.
– Vi kommer ikke utenom én–to millioner kroner i grunnkostnad, og da må vi ha artister vi er sikker på selger. Nå kan vi rett og slett ikke risikere at poparrangementer går på bekostning av vår kjernevirksomhet, sier operadirektøren.
Derfor ble ikke Bjørvikas utendørs konsertamfi benyttet ifjor. Heller ikke i år vil det bli folkefest på gulnet marmor. Operaen har vært i kontakt med managementene JS Artist, Stageway og HES, men sonderingene med disse førte ikke frem. Operaen håper å få til takkonserter igjen i 2015.
NRK Sommeråpent skal benytte deler av Operaens overflate til sine daglige sendinger fra 8. juli til 16. august.
– De tar ansvar for scene, logistikk og konsertinnhold, og sørger for liv på taket, sier Remlov.
Markedsføring
Operaen så på takkonsertene som en naturlig måte å gjøre landemerket tilgjengelig på, og tok derfor av markedsføringsbudsjettet de første årene.
– Vi kunne forsvare det med omdømme- og profileringsgevinst, men det måtte vi jo etterhvert slutte med. Vi har ikke en organisasjon som er rigget for dette. Vi må gå over til en modell der en profesjonell konsertarrangør har hele ansvaret, mener Remlov og legger til:
– Vi ønsker at taket utnyttes uten at det belaster oss.
I 2012 gikk Operaen med 30 millioner kroner i underskudd og ble pålagt å spare inn 20 millioner kroner i2013. Det innebærer fjerning av 32 årsverk innen utgangen av 2014.
Totalomsetningen nådde 699 millioner ifjor.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.