– Vi hater mennesker, begge to! Hahaha, ler kunstner Bjarne Melgaard når han prøver å se likhetspunkter mellom seg selv og Norges mest kjente billedkunstner, Edvard Munch.
I sommer begynte han å lage nye bilder som skal stilles ut på Munchmuseets utstilling «Munch Melgaard–The end of it has already happened».
Nye øyne
24. januar åpner Munch-museet i Oslo utstillingen som blir den første av totalt seks der Munchs kunst settes i kontekst med andre kunstnere. Melgaard er først ut, Vincent van Gogh blir den neste. Utstillingsrekken skal foregå over to år.
Lars Toft-Eriksen er Munchmuseets kurator, og er nå i New York for å lansere utstillingen for amerikanske kritikere og kulturkjennere.
– Vi har tro på at dette kan vekke oppsikt internasjonalt. Derfor lanserer vi utstillingsserien i New York, sier informasjonsansvarlig Gitte Skilbred fra Munch-museet.
Lanseringen skjer med støtte fra UD og Innovasjon Norge, og store medier som The Guardian og The New York Times har allerede meldt sin interesse. Planen er at internasjonale medier skal få norsk støtte for å reise til Oslo for å dekke utstillingen med Melgaard og Munch.
– Ifjor hadde vi 30.000 presseoppslag internasjonalt om Munch. Dette håper vi å trekke nytte av. Om sommeren, som er våre travleste måneder, er 90 prosent av de besøkende internasjonale turister, sier Skilbred.
Interessen for Munch er stor i det som regnes som verdens viktigste by for kunsthandel. Ikke minst etter at maleriet «Skrik» ble solgt for rundt 615 millioner kroner for to år siden.
Under oppholdet i New York møter Toft-Eriksen, Skilbred og direktør for Munch-museet, Stein Olav Henrichsen ledelsen i MoMA, Metropolitan og Neue Museum, med tanke på å låne ut verker til hverandre fremover.
Dialog
– Det er viktig for Munch-museet å hele tiden sette Munchs arbeid i nye sammenhenger, også i forhold til samfunnsaktuelle problemstillinger og i forhold til dagens kunst, sier Toft-Eriksen.
Han sier det er noe av poenget ved å sette Melgaard, som flere mener er Norges største internasjonale billedkunstner siden nettopp Munch, i en slags dialog med den gamle mesteren.
– Munch settes med dette opp mot en samtidskunstner som forholder seg til individuelle og sosiale forhold på en politisk kompleks måte. Ett av spørsmålene vi stiller i denne utstillingen, er hvordan Munch står seg–hvor relevant han er i vår tid, forteller Toft-Eriksen.
Uferdig
Bjarne Melgaard bedyrer at han ikke er opptatt av å bli sammenlignet med Munch, men at han i utstillingen kan gi en kommentar til kunsten hans.
– Munch jobbet annerledes. Det var endeløse stilleben, akter, landskap. Det har aldri interessert meg. Jeg ser ikke noen store likhetstrekk mellom meg selv og Munch. Og så var det en helt annen tid, man kan ikke bringe den tiden tilbake.
– Men er det noen likhetstrekk?
– Jeg ble mer opptatt av Munch da jeg reiste vekk fra Norge. Han er en fascinerende figur og en fascinerende kunstner. Begge deler er like interessant. Og det at han jobbet mye med å gjøre uferdige ting, han jobbet raskt og veldig skisseaktig. Det har vært viktig for meg. Å kunne la ting stå uferdig, la deler av lerretet ikke være dekket av maling.
Melgaard og Northug
Et av Melgaards neste prosjekter, planlagt til neste høst, blir i regi av energidrikken Red Bull, særlig kjent for sin sponsing av idrettsutøvere, blant annet Petter Northug og Aksel Lund Svindal. Melgaards plan er å lage et fossefall i to etasjer i kontorbygget deres i New York, med drikken rennende ned.
– Så det blir deg og Petter Northug og Aksel Lund Svindal?
– Hvem er det?
– De bedriver vinteridrett, er med i OL, og er veldig kjente i Norge.
– Det er bra for meg, det da?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.