– Når man er kommet til skjels år og alder er det greit å bruke pengene på noe nytt.

Erik Berg (67) lener seg tilbake i kontorstolen i hovedkvarteret Nøisomhed ved innfartsåren til Molde.

I den staselige 1700-tallsvillaen vegg i vegg med hovedkontoret har portrettet av Stein Erik Hagen fått hedersplassen. Berg og hans mangeårige partner Stig Jacobsen (60) bygde opp et dagligvareimperium på Nordvestlandet i kompaniskap med Hagen. Dagligvaresuksessen viser seg nå blant annet i villaen Nøisomhed, som Hagen eier sammen med de to moldenserne.

Tidligere i år solgte imidlertid Berg seg helt ut av dagligvarer og har istedet reinvestert i hotellkjeden Classic Norway, med overnattingssteder langs Mørekysten og i Lofoten.

– Vi har betalt brutalt ned på gjelden, så nå begynner det å gå bra, sier Berg.

Tre nye hoteller i året

Under paraplyen Classic Norway er det i dag 13 hoteller med ulike drifts- og eierkonstellasjoner. I årene som kommer ser investoren for seg at kjeden vil vokse med tre til fem nye hoteller hvert år. Berg har klokkertro på Lofoten, og tror deler av ekspansjonen vil skje her samt sørover mot Vestlandet. I løpet av fire-fem år tror han at antallet hoteller i kjeden vil ha økt til 30–35 og omsetningen fra 150 millioner til 700–800 millioner kroner.

Hotellresepten

Berg mener han har funnet resepten på lønnsomme distriktshoteller. Classic Norway gikk for første gang med overskudd ifjor med 2,3 millioner kroner, mot et underskudd på 7,8 millioner i 2013. I år ser det ut til at hotellene vil øke overskuddet til rundt 6,5 millioner.

– Oppbyggingsfasen har vært lang, men nå begynner resultatene å komme. I år er ikke ett hotell i minus.

Erik Berg vandrer bryggelangs ved Molde fjordstuer. På en etterlengtet finværsdag, benytter han anledningen til å være uformelt antrukket i shorts. Ved kaikanten slår han av en prat med kona Jofrid, som steller blomstene langs fasaden.

– Hun gjør jobben gratis. I tillegg får jeg lov å bo sammen med henne, sier Berg skrattende.

Berg er ikke flink til å skjule at han koser seg som reiselivsinvestor, men erkjenner at det sitter langt inne å skape en kassasuksess av hoteller utenfor de største byene.

– Avkastningen er ikke den samme i reiseliv som den er i dagligvarer.

En rekke småhoteller og høyfjellshoteller er preget av forfall og er blitt omdisponert til asylmottak og leiligheter.

– De siste årene har vi fått 200 henvendelser. Det finnes mange flotte anlegg, men vi stiller ett krav: Det må være natur- og kulturbasert.

Berg har sett flere andre reiselivsinvestorer som ikke har fått skikk på driften og som burde selge mens de har noe å selge. Selv har han trappet opp og satset på kjededrift. Berg mener at erfaringene fra dagligvarer har gitt ham drahjelp.

– Jeg kan kjededrift, for det har jeg drevet med i 40 år. Kan jeg hotell? Vel, jeg må ha en organisasjon, og jeg har fått dyktige hotellfolk med meg.

Gullstol

Berg humrer litt når han henter frem en sigarett fra røykeskrinet i villaen Nøisomhed. Når han tar seg en røyk, så går det på fellesen med de to andre villaeierne. Han har selv merket forskjellen på hvordan en dagligvareinvestor og en hotelleier blir tatt imot i lokalsamfunnet.

– Hvis du bygger hotell, blir du båret på gullstol i kommunen. Vil du bygge dagligvarebutikk, møter du veggen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.