Director Thierry Dupont
Francois Sibbald har eventyrlig suksess som foredragsholder og entertainer for norske selskaper ved å gi seg ut for å være en helt annen.
00:43
Publisert:
Det er to år siden Dagens Næringsliv skrev om pengemaskinen Talkative, enmannsbedriften eid av François Sibbald (44).

Den gangen holdt den tidligere læreren foredrag for alle lederne i oljeutstyrskonsernet National Oilwell Varco på Holmenkollen Park Hotel og presenterte seg for tilhørerne som Dr. Thierry Dupont, Director of Cultural Studies» i Paris-baserte Global Trends. Før han senere på kvelden dukket opp som den spanske kokken Pablo Iglesias, Master Chef & Master of Verbal Gastronomy.

Med sitt konsept for humoristisk læring har andre møtt språkmektige Sibbald, som selv kaller seg edutainer, som tysk-italienske Dr. Marco von Stauffenberg, Choice Architect i Florian Consulting, den selvsikre amerikanere Steven Powers og Sultan Ali Achmed Tabrizi III.

Mye som går bra

Sibbald har utvilsomt funnet en svært lønnsom nisje i markedet. De siste fem årene har han omsatt for tilsammen 36 millioner kroner og hatt et overskudd før skatt på over 30 millioner – etter å ha tatt ut 600.000-700.000 i lønn årlig.

– Er betalingsviljen i næringslivet like stor fortsatt?

– Jeg er så heldig at jeg ikke merker så mye fordi jeg har en så bred kundeportefølje. Og fortsatt går det jo bra for store deler av næringslivet. Som retail, finans, dagligvare, bilforhandlere og offentlig sektor, sier han.

– Generelt er nok stemningen nå litt som i 2008 – som var kantinearrangentenes år. Men jeg satser ganske bredt og driver også med foredrag og kursing i prestasjonsteknikk, sier Sibbald.

Lite oljemas

Sibbald er født i Nederland med nederlandsk mor og indonesisk far. Han kom til Norge som 12-åring da moren fant en mann fra Risør.

– Men du merker vel at oljebransjen sliter?

– Det er helt korrekt at oljebransjen maser lite nå. Det er forsåvidt naturlig, selv om jeg tenker litt motsatt. For det er jo i nedgangstider man skal ruste organisasjonen til ny vekst. Det er litt typisk norsk det der: Vi skal ha begravelsesstemning i organisasjonen etter å ha sagt opp folk. Jeg mener man heller burde investere for å holde entusiasmen og gløden oppe, sier Sibbald som ifjor hadde inntekter på 7,6 millioner kroner til tross for en meget lang ferie i USA.

Også i år blir et godt år, selv om han har hatt tre måneders ferie i Nederland, der han har saltet ned noe av overskuddet i en leilighet. Han har også leilighet i Oslo og hus samt leilighet i Kristiansand.

– Jeg innser jo at de neste tre til fem årene kan bli spennende for Norge, men jeg er optimistisk og har erfart at optimismen utkonkurrerer det meste over tid. Og det er jo også derfor jeg blir leid inn – for å bidra til å se nye muligheter. Grave-seg-ned-mentaliteten er jo ingen god vei. Og skulle det bli tøft, er min businessmodell enkel å justere ned ettersom jeg er den eneste ansatte, sier Sibbald.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.