Et av Norges største messesentre skal totalrenoveres og får også et nytt Marriott-hotell tilknyttet bygget.

Exporama Senteret på Hellerud nord for Oslo har lenge hatt behov for en real ansiktsløftning.

Nå blir hele anlegget modernisert, og et helt nytt konferansesenter vokser frem i eksisterende bygningsmasse. Samtidig etableres et Moxy-hotell, som er et av Marriotts mange merkevarer, på eiendommen.

Renoveringen starter nå, og alt skal stå klart i slutten av 2016.

- «Nye» Exporama ønsker å bli konferanse- og messebransjens svar på Norwegian, gjennom å tilby en rimelig pris for et produkt som sikter mot å overgå kundenes forventninger, sier administrerende direktør Arne Haugen i Scandinavian Hospitality Management BV (SHM) til DN.

- Nå behøver de ikke å kutte ned

Det er Exporama-eier Nordic Hospitality AS sitt nederlandske datterselskap SHM som skal revitalisere Exporama. I tilknytning til messe- og konferansesenteret vil Vastint Hospitality, som er en del av Inter Ikea Gruppen, investere i et hotell på eiendommen i samarbeid med SHM som operatør.

Hvor mye investeringen vil beløpe seg til, ønsker ikke Arne Haugen å kommentere. Men det er snakk om en svær ansiktsløftning, og senteret, som i dag består av over 16.000 kvadratmeter utstillingsareal under tak, vil også bli utvidet.

Oljeprisen har falt bratt siden ifjor sommer, og norske bedrifter har strammet kraftig inn på kurs- og konferansevirksomheten for å spare penger.

Dét har også Haugen merket seg.

 

- Derfor vil vi nå etablere et tilbud som gjør at bedriftene ikke behøver å kutte inn på dette feltet. Da Norwegian etablerte seg som et lavprisselskap, fikk flere nordmenn råd til å fly mer. Samtidig overrasket det kundene at kvaliteten på flyreisen var bedre enn de hadde trodd. Det er et slikt tilbud vi også vil tilby. Nye Exporama skal bli et konkurransedyktig kinderegg: Lavere pris, høy kvalitet og uslåelig beliggenhet, sier han.

- Henger etter i fortiden

Med etableringen av Moxy-hotellet og nye Exporama satser SHM på å ta opp kampen med de etablerte konferansehotellene på Østlandet.

- Konkurransen er tøff. Derfor er vi nødt til å tenke nytt, sier Haugen.

Arne Haugen påpeker at store deler av kurs-, hotell- og konferansebransjen har «en fot hengende etter i fortiden».

- Det er en litt gammeldags holdning i bransjen, vi må huske på at behovet til kundene har endret seg veldig. Derfor må man skifte fokus og gå vekk fra 90-tallet. I dag er det nye måter å holde møter på og teknologien utvikler seg i hurtig tempo. Det har vi tatt konsekvensen av. Derfor skal Exporama nå bli en arena for alt fra bittesmå businessmøter til events, store messer og konferanser og tv-produksjoner, sier Arne Haugen.

Han peker på at Moxy-hotellets profil sammenfaller med Exporamas mål om «affordable luxury». Betydelig parkeringskapasitet er også et pluss, bemerker han.

- Nå ruster vi oss for å gå rett i strupen på de andre konferansehotellene, sier Haugen.

Les også:

Asia i dag: - Nå nærmer det seg bunnen

Planlegger finansflukt til Sverige

Se DNtv: Slik tar du steget fra maraton til ultraløp

Finn superformen: Bli klar for ultraløp
Jimmy Vika har løpt 160 kilometer - på snøføre, fullført tre maraton på én dag, og var den første til å løpe «Oslotrippelen» under Oslo maraton i 2014. Få hans beste råd for ultraløping.
02:04
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.