Saken oppdateres.

Ifølge NTB foreslår regjeringen at oljepengebruken reduseres med 17 milliarder kroner i revidert nasjonalbudsjett for 2010 sammenlignet med anslaget i statsbudsjettet som ble lagt frem ifjor høst.

Regjeringen legger opp til å bruke 131,5 milliarder oljekroner i 2010. Det tilsvarer knapt 26 milliarder kroner mer enn det handlingsregelen tilsier. I statsbudsjettet som ble vedtatt i desember lå det an til å bruke 45 milliarder mer enn handlingsregelen.

Regjeringens forslag betyr at oljepengebruken øker med 21,5 milliarder kroner i forhold til den faktiske bruken i 2009. Arbeidsmarkedstiltak, tiltak rettet inn mot verftsnæringen, jernbane og veier er blant regjeringens prioriterte områder.

I statsbudsjettet for 2010 var det strukturelle oljekorrigerte underskuddet på 148,5 milliarder kroner, 44,6 milliarder høyere enn den forventede realavkastningen av Statens pensjonsfond utland. I den såkalte handlingsregelen er realavkastningen satt til fire prosent av fondets verdi.

Regjeringen legger nå opp til å øke oljepengebruken med 21,5 milliarder kroner fra 2009 til 2010. Beregningene i det såkalte statsregnskapet for 2009, som ble lagt frem i april, viser at oljepengebruken var på 110,0 milliarder kroner i 2009, omtrent 20 milliarder kroner lavere enn anslaget i statsbudsjettet.

Regjeringen legger frem det reviderte nasjonalbudsjettet klokken 10.15

Les også: - Norge kan ende som Hellas

- Bruk mindre penger

I forslaget til revidert budsjett økes utbytte fra statseide selskaper med fire milliarder kroner.

Økte bevilgninger til jernbanen
Regjeringen øker bevilgningene til vedlikehold og utbedring av jernbanenettet med 274 millioner kroner, mens riksveiene får 259 millioner friske kroner.

Bergensbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen skal rustes opp for 215 millioner. På veisiden avsettes blant annet 80 millioner til videre utbygging av Kvivsvegen i Møre og Romsdal, 70 millioner til generell drift og vedlikehold av riksveier og 59 millioner til økt vederlag til såkalte OPS-prosjekter.

Kutter i Mongstad-midler
Bevilgningene til CO2-håndtering ved gasskraftverket på Mongstad foreslås redusert med 122 millioner kroner, ifølge NTB.

I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett framgår det at overføringene til planlegging av fullskalaanlegg for fangst, transport og lagring av klimagassen CO2 skal kuttes med 510 millioner kroner, fra 1.260 millioner kroner i saldert budsjett til 750 millioner kroner.

Samtidig foreslår regjeringen å øke bevilgningene til testsenteret ved Mongstad med 388 millioner kroner. Bevilgningsøkningen er i hovedsak knyttet til den delen av anlegget som skal teste såkalt amin-teknologi.

Regjeringen står ellers fast ved de samlede kostnadsanslagene for det utsatte fullskalaanlegget for CO2-rensing. Da statsminister Jens Stoltenberg (Ap) møtte i Stortingets spørretime i forrige uke sa han at kostnadsoverslagene for teknologisenteret og prosjektering av fullskalaanlegget var økt fra om lag 5,5 milliarder kroner til 10 milliarder kroner.

Bruker ikke opp kvoten
I forslaget til revidert nasjonalbudsjett kutter regjeringen bevilgningen til kjøp av klimakvoter med 1.085 millioner kroner. Årsaken er at kvoteleveransene kommer senere enn antatt, og at kvoteprisene så langt i år har vært lavere enn forutsatt i saldert budsjett.

Norge har forpliktet seg til å kjøpe et sted mellom 25 og 30 millioner klimakvoter innen utgangen av 2012. Selv om det er inngått kontrakter for kjøp av til sammen 19 millioner kvoter, viser tall fra tidlig i april at bare 660.000 er godkjent av FN.

Færre asylsøkere
Regjeringen regner med vesentlig færre asylsøkere i 2010 og kutter driften av mottak med 323 millioner kroner på Justisdepartementets budsjett.

Bevilgningene til ulike asyltiltak over budsjettene til Kunnskapsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet foreslås redusert med 551 millioner kroner.

Fare for renten, fare for kronen
Og dermed fare for konkurransekraften. NHO-sjefen er ikke fornøyd med revidert nasjonalbudsjett - se videointervju her:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.