Posten skal kutte 30 prosent av utslippene sine fra transport innen 2015. Kuttene følger en plan der litt gjøres hvert år, og ved nyttår var seks prosent kuttet siden startskuddet gikk.

- Vi driver i en bransje som slipper ut mye klimagasser. Vi står for grovt regnet en prosent av utslippene, og med de ambisjonene vi har i Norge, mener vi det er en selvfølge at vi tar et selvstendig ansvar. Vi ønsker å gå foran, ikke vente til det blir stilt krav til oss, og vi tror det er et konkurransefortrinn, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten til DN.no.

Erstatter biler
I Norge representerer veitrafikk rundt 60 prosent av utslippene fra mobile kilder, og til tross for at alle er enige om at utslippene skal ned, forventes landbasert transport å øke, og det er ikke ventet at det kan skje uten økte utslipp.

Posten har investert i nye biler, flere typer av mopeder og små elektriske kjøretøy og hvis postbudet vil gå, kan han eller hun få en tralle som går av seg selv.

- Vi har 10.000 biler på veien hver dag, 5000 av dem er små varebiler. Vi så på hva slags biler som blir brukt, og vil prøve å tilpasse oss bedre til lokale forhold og behov. Ambisjonen er at 1300 biler skal erstattes av alternativer som elbil, eltralle, el-sykkel eller i noen tilfeller ATV, sier Mejdell.

Et annet eksempel på tiltak er at 389.552.394 tonn-kilometer med containertransport skal overføres fra vei til bane.

For dårlig politikk
Posten forventer at økte miljøkrav kommer til å endre kundepreferanser allerede i 2015, basert på strengere myndighetskrav og økt bevissthet hos forbrukerne.

- Orientering mot andre scenarioer representerer en betydelig risiko i form av omdømme og markeds-posisjon som følge av svake miljøprestasjoner, sier Colin Campbell som leder miljøsatsingen i Posten.

- Hva burde politikerne gjøre?

- Vi ønsker at myndighetene skal gå foran med positive stimulanser. Og det gjøres ikke i dag. Det som gjøres blir for kortsikitig: Skal man investere så må man vite hva rammevilkårene er i hele investeringens levetid.

Posten opererer hovedsakelig i Norden og mener det er signifikante forskjeller mellom landene når det gjelder modenhet i miljøarbeidet. Dette er synlig i hvordan kunder stiller krav, hvordan myndigheter tilrettelegger for miljøarbeidet og tempo i teknologi utvikling og anvendelse

- Skal bære seg økonomisk
Den normale forkl#229en fra bedrifter er at dyre miljøtiltak setter bedrifter tilbake i forhold til konkurrentene, og at man derfor må begynne med krav fra myndighetene som gjelder hele bransjer.

- Hvordan kan dere bruke penger på dette uten at konkurrentene har fått krav om å gjøre det samme. Er dere i en særstilling?

- Det kan sikkert være riktig for enkelte tiltak, men vi mener mye av det vi gjør vil bære seg økonomisk. Vi ser at det er stadig ny teknologi tilgjengelig. Nå har vi nettopp investert i 20 nye el-varebiler. De er vesentlig dyrere enn en vanlig bil, men så bruker den ikke drivstoff, betaler ikke i bomringen og kommer seg raskere frem.

I tillegg til kuttene i transportutlipp skal 91 prosent av alt avfall sorteres og energiforbruket i resten av virksomheten skal kuttes med 15 prosent samtidig som bruken av oljefyr skal reduseres med 60 prosent. Alt innen 2015.