Den billigste versjonen av andre generasjon Porsche Panamera som lanseres litt senere i høst, er 4S til 1,66 millioner kroner.  Under bilutstillingen i Paris som åpner i slutten av september avdukes en ladbar hybrid-versjon av bilen, som blir langt billigere på det norske markedet.

Den ladbare versjonen av bilen vil koste fra 1.313.900 kroner.

På hjemmemarkedet i Tyskland koster bilen omkring 6000 euro eller 55.000 kroner mindre enn 4S. Grunnet norske avgifter som belønner lave og straffer høye CO2-utslipp, er bilen omkring 350.000 kroner billigere enn den kun bensindrevne Panamera 4S. 

Med 416 hestekrefter har dagens modell et offisielt utslipp på 71 gram CO2 per kilometer. Den nye modellen yter 462 hestekrefter og skal gi et utslipp på 56 gram per kilometer gjennom et forbruk på en kvart liter på mila. I motsetning til dagens modell blir den nye generasjonen også firehjulsdreven, noe som vil passe et firehjulshungrig norsk marked bra.

Når du starter bilen er den automatisk i elektrisk modus, og med toppladet batteri skal rekkevidden være fem mil i en hastighet inntil 140 km/t.

Også denne bilen skal ha ytelser som en sportsbil, det betyr en toppfart på 278 km/t, et dreiemoment på 700 newtonmeter, samt en akselerasjon fra null til 100 km/t på 4,6 sekunder. Det er ni tideler raskere enn dagens bakhjulsdrevne modell, og fire tideler svakere enn nye Panamera 4S.

Porsche har endret dynamikken for den elektriske motoren som yter 136 hestekrefter og 400 Nm. Nå er disse kreftere umiddelbart tilgjengelige i det føreren rører gasspedalen, akkurat som for superhybriden 918 Spyder.

Bensinmotoren er en 2,9-liter V6-er som yter 330 hestekrefter og 450 Nm dreiemoment. Bilen har den samme åttetrinns dobbeltklutsjkassen som de andre Panamera-modellene er utstyrt med.

Batteriet ligger under bagasjeromsgulvet, og har fått en økt kapasitet fra 9,4 til 14,1 kWh, mens vekten er den samme. Hybridmodellen har noen ekstra kjøreprogrammer sammenlignet med ordinære Panamera. I tillegg til "Sport" og "Sport+", kommer "E-power", “Hybrid Auto”, “E-Hold” og “E-Charge”. Alle disse velges utfra hvordan du vil bruke eller spare strømmen på batteriet.

Bilen kommer på markedet i april neste år.

Les DNs test av andre generasjon Panamera: Andungen som ble en svane dnPlus (DN+)

Les også om Porsche 928 i "Mitt kjøretøy" i D2: – Den skulle være elitens luksusbil d2Plus  (DN+)

SE OGSÅ:

Er den fremdeles verdens beste bil?
Vi har kjørt andre generasjon Porsche Panamera.
01:29
Publisert:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:
Uvenn med Facebook magasinetPlus

Den 28-år gamle jusstudenten saksøkte Facebook. Og vant.