Genève: Årets bilutstilling er kanskje den mest overveldende noensinne, når det kommer til superbiler.
Bugatti Chiron, Koenigsegg One of One og Regera, Rimac og en lang rekke andre mer eller mindre ukjente bilmerker. Men ingen Genève-utstilling er komplett uten en ny Lamborghini.
Så heller ikke 2016. Årets monsterbil heter Centenario og er den kraftigste Lamborghinien noensinne.
Bilen er bygget for bilmerkets feiring av at det er 100 år siden grunnleggeren Ferruccio Lamborghini ble født og markerer samtidig avgangen til den markante og velkledde Lamborghini-sjefen Stephan Winkelmann.
Under karbonoverflaten sitter det en V12-er som yter 770 hestekrefter, noe som bringer den fra null til 100 km/t på akseptable 2,8 sekunder. Toppfarten er oppgitt til mer enn 350 km/t. Null til 300 km/t går på 23,5 sekunder, altså litt mer folkelig enn Bugatti Chirons 16,6 sekunder.
-Centenario er en bil som på en perfekt måte kombinerer tradisjon og innovasjon. Den ser inn i fremtiden samtidig som den ærer legenden Ferruccio Lamborghini. Centenario er en mulighet for våre designere og ingeniører til å overskride noen av de begrensningene som serieproduksjon av biler har, for å oppnå et makeløst resultat. Centenario har umiddelbart vist seg som et samlerobjekt, samtidig som den demonstrerer ny teknologi og enestående ytelser. Det er den mest passende hyllest til Ferruccio Lamborghini i hans jubileumsår: en mann som skapte en eksepsjonell merkevare, trodde at alt var mulig, og produsert ekstraordinære , ikoniske biler. Centenario er en super sportsbil for Ferruccio Lamborghini og fremtiden han og vi tror på i dag, uttaler Winkelmann i en pressemelding.
Winkelmann har vært sjef for Lamborghini siden 2005, og går nå inn i stillingen som leder for Audis Quattro-avdeling. Han erstattes av Stefano Domenical som kommer fra konkurrenten Ferrari.
Centenario skal produseres i kun 40 eksemplarer, delt likt mellom roadster og coupé, men alle er utsolgt allerede før bilen ble vist her på superbilenes tumleplass i Genève. Startprisen er oppgitt til 1,75 millioner euro før avgifter. Det er omkring 16,5 millioner kroner, eller knappe 22 millioner kroner inkludert skatteetatens avgiftsberegninger.
Les også: Årets beste biler
Se video fra DNs prøvekjøring av den langt billigere, men likevel fantastiske Lamborghini Huracan:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.