Discovery Sport er første ledd ut i den nye Discovery-familien. Bilen skal erstatte Land Rover Freelander. Den nye modellen kalles av produsenten selv for verdens mest allsidige og kapable kompaktsuv.
Bilen er 459 centimeter lang, det betyr at den er 24 centimeter kortere enn dagens Discovery, og ni centimeter lenger enn dagens Freelander. Likevel får nykommeren mulighet for 5+2 seter, og interiørplassen skal være svært godt utnyttet ettersom akselavstanden er på 274 centimeter. Det er 14 centimeter mindre enn Discovery og åtte centimeter mer enn Freelander.
Andre seterad kan reguleres i lengderetningen slik at bagasjeromsplassen øker fra 829 til 981 liter, sier produsenten. Vi regner med at dette er volumet helt opp til taket. Tilhengerkapasiteten er opp til 2,5 tonn.
-Utfordringen har vært å kombinere førsteklasses design med eksepsjonell allsidighet; disse to tingene må arbeide i harmoni. Jeg er stolt over å si at vi har oppnådd det; Discovery Sports dynamisk design appellerer på et følelsesmessig nivå med forbrukerne, og denne bilen er mer allsidig enn noen annen premiumkompaktsuv, sier Land Rovers designsjef Gerry McGovern i en pressemelding.
Land Rover følger med i tiden, og samlet for alle tre seteradene finnes det fire 12-volts uttak og seks usb-ladepunkter.
Se bilder her:
På sikkerhetssiden kommer bilen med airbag for fotgjengere, noe ala det Volvo har på sin V40. I tillegg har bilen nødbremseassistent.
Bilen er bygget med både stål og aluminium, og kommer med en ny multi-link bakaksling, noe som skal gi anvendelighet både på og utenfor veien. Innvendig får man head-up-display og en ny åttetommers skjerm til underholdningssystemet.
Under panseret kommer bilen med effektive firesylindrede bensin- og dieselmotorer, og både to- og firehjulsdrift.
Og selv om Land Rover her lefler med farlige krefter ved å tilby tohjulsdrevne versjoner av også den svært terrengkapable Discovery, sikrer en bakkeklaring på 21 centimeter, vadedybde på 60 centimeter, et bra "Terrain Response"-firehjulsdriftsystem og gode angrepsvinkler, gode egenskaper utenfor allfarvei for dem som ønsker slikt.
Bensinmodellen kommer som en toliter med 240 hestekrefter, mens dieselmodellen leverer 420 newtonmeter og enten 150 eller 190 hestekrefter fra 2,2-liter sylindervolum.
Den mest effektive konfigurasjonen av dieselmotoren skal gi et CO2-utslipp på 119 gram per kilometer. På girkassesiden står valget mellom en nitrinns automatgirkasse eller en sekstrinns manuell girkasse for dieselmodellene.
-Ikke bare vil Discovery Sport introduseres som det første nye medlemet av vår voksende Discovery-familie, den bringer også allsidigheten med 5 + 2 sitteplasser i markedet for kompakte premiumsuver sier markedsdirektør Phil Popham, i Jaguar Land Rover Gruppen.
Bilen kommer i salg i første kvartal neste år, side om side med eksisterende Discovery som fremdeles tilbys som syvseter.
Dagens Discovery koster idag fra drøye 1 million kroner, mens Freelander starter på i overkant av 450.000 kroner med forhjulsdrift. Regn med at den nye modellen vil legge seg noe over dette.
Les også om Volvos kommende suv: Her er Volvos nye luksussuv (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.