Obligasjonseierne vil ikke gå med på redningsplanen General Motors har foreslått.
For å få planen i havn måtte minst 90 prosent av obligasjonseierne være med på en bytteavtale hvor selskapets gjeld ble redusert og långiverne ville bli sittende igjen med en andel på 10 prosent av selskapet.
Nå er planen torpedert, skriver The Wall Street Journal og viser til at General Motors har sagt at det ikke vil kjøpe tilbake de utestående lånene ettersom langt færre enn 90 prosent av långiverne tok i mot tilbudet.
GM er derfor fortsatt ved konkursens rand. Nå lever selskapet på lån fra myndighetene.
Se også video:
Lite eller ingenting
Obligasjonseierne har blitt tilbudt 225 aksjer i GM for hver 1.000 dollar de eier i obligasjonsgjeld. En kilde sier til CNNmoney.com at dette er en fair pris, og kommer ikke til å bli økt i noen særlig grad.
De 225 aksjene er verdt 324 dollar basert på tirsdagens sluttkurs. Aksjene kan bli betydelig mindre verdt etter en reorganisering av selskapet.
Hvis GM imidlertid blir slått konkurs, tror imidlertid finansdepartementet at obligasjonseierne kommer til å få enda mindre enn de ble tilbudt.
- I ethvert opphørsscenario kommer de til å få ingenting, eller noe utrolig lavt, sier kilden.
Beskjeden om at restuktureringsplanen for selskapets gjeld er avslått sender GM-aksjen ned nesten 10 prosent i førhandelen.
Sanden renner ut
Selskapet kan komme til å søke om konkursbeskyttelse før mandag, da den myndighetspålagte tidsfristen til å finne en løsning går ut.
GM håper å kunne komme seg gjennom konkursformalitetene i løpet én måned, men ønsket om en rask restrukturering kan knuses av investorer og bilforhandlere.
Selskapet skylder obligasjonseierne en milliard dollar i rentebetalinger som skal betales 1. juni, penger selskapet ikke har. Hvis ikke selskapet kommer til enighet med kreditorene kan selskapet bli tvunget til konkurs av det amerikanske finansdepartementet, som i dag finansierer GMs drift gjennom direkte tilskudd.
Lang mer konstruktivt
Obligasjonseierne hadde ifølge CNNmoney.com ingen umiddelbar kommentar til beslutningen om å ikke gå for en gjeld for aksjer-ordning. Gruppen består av store pensjonsfond og aksjefond som kontrollerer store poster i obligasjonslånene,
De store obligasjonseierne har sagt at de ønsker å fortsette å forhandle med finansdepartementets egen bilindustrigruppe, som tar seg av redningsoperasjonene i GM og Chrysler.
En kilde med kjennskap til restruktureringen av GM sier til CNNmoney.com at finansdepartementet er villig til å fortsette forhandlingene frem til 1. juni.
- Vi har hele tiden sagt at vi er glade for å snakke med alle aktørene til enhver til, om alt. Dden seneste tiden har det vært langt flere konstruktive og ordnede samtaler, sier kilden.
Europa blir ett
Samtidig melder GM at de samler sine europeiske fabrikker og merker i det tyske datterselskapet Opel. Svenske Saab er unntatt.
Forslaget ble lagt fram for styret i Opel og vedtatt onsdag, sier en talsmann for Opel. Dermed er alle GMs europeiske fabrikker, patenter og teknologier samlet i én juridisk enhet foran det planlagte salget av Opel.
Opel overtar dermed eiendelene til det britiske selskapet Vauxhall.
Den kriserammede amerikanske bilprodusenten forsøker nå å få på plass et salg av Opel. Aktuelle kjøpere er canadiske Magna og italienske Fiat.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.