– Jeg er faktisk den eneste av oss som har vært på høydeopphold i sommer, sier Nils-Ingar «Nilsi» Aadne (33).
Komikeren fra Andebu kom tilbake fra treningsopphold i den italienske alpebyen Livigno for to dager siden. Nå møter han sine nye lagkamerater Øystein «Pølsa» Pettersen, Simen Østensen og Morten Eide Pedersen før avreise til ildprøven: Blinkfestivalens langløp på rulleski i Sandnes onsdag.
Den kommende langrennssesongen skal de fire konkurrere i langløp sammen på det nye, private laget Team BN Bank. Laget skal gå langløpsserien Visma Ski Classics som i sesongen 2016/2017 består av 13 renn, deriblant Marcialonga, Vasaloppet og Birkebeinerrennet.
Avholdsmannen Aadne er klar på at han ikke er med som klovn og forteller at han som junior var i norgestoppen på langdistanse. Det var riktignok til fots og han legger ikke skjul på at han fortsatt har mye å lære av lagkameratene sine. Som han skriver i DN Aktiv-bloggen:
«De har gått OL, VM og World Cup. Jeg har gått Ulveløpet i Lier.»
«Bedre utstyr»
– De er flinke til å ofre kunnskap. Jeg vil lære hvordan livet som toppidrettsutøver er og kommer til å ta det med meg også når sesongen er ferdig, sier Aadne.
Han startet oppkjøringen 1. mai og tar permisjon fra komiker-oppdrag frem til april 2017.
– Er du blitt noe bedre siden mai?
– Jeg har generelt bedre utstyr, i hvert fall, sier han.
Også Øystein Pettersen er klar på at Aadne skal være med «på ordentlig».
– Vi har ikke med Nilsi fordi han er morsom, sier Øystein Pettersen.
– For dere synes ikke han er det?
– Hvis vi sier ja skal han jo plutselig ha betalt for å være det.
Økt kommersialisering
Private, profesjonelle langrennslag - med profiler og sponsormidler - dominerer i stadig større grad de tradisjonelle turrennene.
Det nye langløpslaget har etter det DN erfarer et årlig budsjett på fem til seks millioner kroner, som kommer fra samarbeidspartnerne BN Bank og Multiconsult.
– Er det pengene som har drevet dere til dette?
– Langrennssporten er kommersiell som bare faen. Men før har det handlet om sponsing, om å sette et merke i pannen på noen og sende dem ut i skogen. Nå vil vi jobbe tettere med færre samarbeidspartnere. Og vinne skirenn, sier Pettersen.
Både Pettersen og Simen Østensen har frem til nå vært en del av privatlaget Team United Bakeries.
– Jeg hadde ideen om å starte et eget lag og diskuterte det med Simen. Vi sa opp i United Bakeries, som var verdens beste jobb, men vi ville starte noe nytt og gjøre noe annet, sier han.
Aadne sier han ble rekruttert, litt tilfeldig, da han bodde på rom med Simen Østensen under årets Birkebeinerrenn og hørte om ideen. Tidligere Adidas-sjef Sigurd Granmark ble rekruttert som manager. Så startet jobben med å danne et lag og finne partnere.
– Vi har truffet på noen utfordringer, det har til tider vært jævlig tøft og mye følelser. Vi har måttet tråkke på yrkesstoltheten til flere involverte personer, det har vært kjipt, sier Pettersen.
– Det er jo risky business å satse på to krokete løpere. Sesongen ifjor var katastrofe, både Simen og jeg var syke. Men nå er jeg 110 prosent frisk. Foreløpig har vi ikke oppnådd noen verdens ting ennå, sportslig, men vi har skapt et lag, sier han.
Les flere saker fra DN Aktiv:
Slik trener alpinistene dag for dag
– Enkelte er nesten som narkomane
Fra 0 til 100 på tre sekunder (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.