Det har vært knallvarmt i Birken-traseen.
Men dette skal snu mot helgen og det kan bety at det går fra sliteføre til superfart før rennstart. Dermed kan det bli et forrykende tempo i utforkjøringene lørdag morgen.
– Det er kaldt om nettene, så det er hardt lenge utover dagen. Det er ni grader på Sjusjøen nå, men det er prognoser for kaldere mot helgen, sier Tor Skraastad, løypesjef i Birkebeinerrennet.
Løypekjøring til 1,5 mill.
Ifjor satte mange løpere sterke personlige rekorder på det raske føret. Skraastad som overvåker tilstanden i løypa ser nå utsikter for nytt rekordføre. Snøen i traseen er omformet fra potetmelkonsistens til gjennomvåt snø, før kaldere vær setter inn.
– Vi utnytter kuldeperioden lengst mulig og setter løypene i sjutiden fredag kveld. Så får kulden tatt tak i snøen i tolv timer i stedet for seks til åtte som er det vanlige, sier Skraastad.
Løypesjefen forteller at de bruker 1,5 millioner kroner og 1000 timer på løypekjøring i Birken-traseen gjennom vinteren. Med varmen som har inntatt området rører de nå ikke snøen fremover for at de skal unngå å «rote» i den.
Meteorolog Rafael Escobar Løvdal ved Meteorologisk institutt nærmest garanterer at været skal endre seg mot helgen.
– Det blir minus på nattetid og bikker såvidt plussiden på dagtid. Det ser ut til at det blir vind fra nordvest, men litt vanskelig å si hvor mye. Det kan bli noen snøbyger, men trolig kommer de ikke over fjellet lenger nord. Men det er ikke mulig å si før tettere på rennet, sier meteorologen.
Slik smører du
Tidligere smøresjef for det norske langrennslandslaget, Terje Langli, påpeker viktigheten av godt grunnarbeid på et sylskarpt føre.
– Man kan rubbe opp festesonen med opp mot 80-papir i grovhet for å få opp en del hår i sålen. Deretter legger man på et lag med isklister som man smelter inn med smørejern, tipser han.
Det er viktig å legge klisteret etter gradvis hardhet.
- Man kan være innom lilla og lilla spesial før man avslutter med et tynt lag universal. Avhengig av temperaturer utover dagen tipper jeg likevel de fleste berger seg med universal, dersom det blir som prognosene tilsier, sier Langli som ble verdensmester på 10 kilometer klassisk under VM i 1991.
Han advarer mot å skrense for mye da smøringen fort forsvinner i stor fart. Blant glidproduktene mener han at det kan være et triks å legge HF-glider noe kaldere enn temperaturen tilsier. Pulveret bør være tilrettelagt for å tåle lange distanser. Er det fare for snøvær anbefaler han å ha med en tørrvoks og skrape i sekken.
Les også: Perset i Birken som 63-åring
Advarer syke mot Birken-råkjør
Slik måler du fremgang uten makstest
Se DNtv:
Slik trener birkendronningen Birgit (64):
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.