– Vi mister to kunder. Det er selvsagt ikke hyggelig

Fischer og Rossignols nye skibinding gjør at norske Rottefella mister avtaler verd 48 millioner kroner. – Vi har et år på oss til å erstatte omsetningen, sier Rottefella-sjef Torstein Myklebostad.

Eli Hafskjold pakker de siste barnebindingene som sendes ut fra Rottefella før jul under oppsyn av administrerende direktør Torstein Myklebostad. Foto: Gunnar Lier
Eli Hafskjold pakker de siste barnebindingene som sendes ut fra Rottefella før jul under oppsyn av administrerende direktør Torstein Myklebostad. Foto: Gunnar Lier

De store skiprodusentene Fischer og Rossignol går sammen og lanserer sitt eget bindingssystem. Som Finansavisen omtalte torsdag er det dårlig nytt for den norske skibindingsprodusenten Rottefella.

– Fischer og Rossignol har sagt opp samarbeidsavtalen med Rottefella og annonserte i en pressemelding tirsdag ettermiddag at de lanserer et eget system sammen. Det innebærer at vi mister to kunder fra neste vinter. Det er selvsagt ikke hyggelig, sier administrerende direktør Torstein Myklebostad i Rottefella til DN.

– Hva betyr det for dere?

– Fischer og Rossignol står for cirka 30 prosent av vår omsetning i dag. Den omsetningen har vi et år på oss til å erstatte, sier han.

30 prosent av fjorårets Rottefella-omsetning utgjør rundt 48 millioner kroner.

Rossignol og Fischers nye bindingssystem har fått navnet Turnamic og blir presentert av begge produsentene fra og med sesongen 2017–2018.

– Alt nytt vi selger, bortsett fra fjellski, som utgjør cirka fem prosent, vil ha det nye Turnamic-systemet, sier Harald Martinsen i Fischer-importøren Finor til Finansavisen.

Administrerende direktør Torstein Myklebostad med deler til bruk ved produksjon av Rottefella. Foto: Gunnar Lier
Administrerende direktør Torstein Myklebostad med deler til bruk ved produksjon av Rottefella. Foto: Gunnar Lier

Torstein Myklebostad sier til DN at avtalene med de to produsentene løper ut denne sesongen, og at det er «business as usual» frem til mars.

– Vi jobber med innovasjoner og produktutvikling og har store ting på gang. Vi kommer til å lansere en revolusjon senere i vinter, sier Myklebostad.

– For å vinne tilbake Fischer og Rossignol?

– Det må du nesten spørre dem om. Vi vil gi kundene nye, bedre produkter, sier Myklebostad. 

Rottefella-sjefen forteller at nyheten om Fischer og Rossignols nye binding denne uken kom overraskende. 

– Fisher sa opp avtalen 1. april 2016, og fortalte at de søkte nye løsninger på bindinger. Siden har vi reforhandlet, men uten resultat. Det innebærer at vi ikke har visst noen ting om hva slags produkt Fischer hadde tenkt å lansere, sier Myklebostad.

– Rossignol startet tilsvarende prosess i september, og ga endelig beskjed i desember, sier han.

Rottefella as holder til på Klokkarstua i Hurum og har rundt 45 ansatte. Selskapet har slitt med fallende omsetning og overskudd. I fjor omsatte Rottefella for 160 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på rundt 20 millioner kroner. Overskuddet ble nær halvert fra 2014. Selskapet er eid av østerrikske Sport Invest Beteiligungen og sveitseren Wolfgang Titze.

 Rottefella har investert flere titall millioner i produksjonsanlegget de siste årene. For ett år siden ble det kjent at selskapet måtte permittere 22 ansatte.

– Betyr Fischer og Rossignols nye binding at dere må si opp ansatte?

– Inneværende sesong berøres vi ikke nevneverdig av dette. Permitteringene tidligere i år gjaldt en kort periode, og skyldtes investeringer i ny produksjonsteknologi ved fabrikken her på Hurum. La meg minne om at Rottefella har en egenkapitalandel på 38,6 prosent. Vi er et solid selskap, sier Myklebostad.

Rottefella-sjefen sier de skal fortsette å utvikle nye produkter, og peker på at de fortsatt har avtaler med kundene som utgjør 70 prosent av dagens omsetning.

 – Vi har Madshus og de norske kjedene vi selger direkte til. Alpina er en stor kunde på såler. I tillegg har vi Alfa, vi er store i Russland og har Peltonen som er stor på det finske markedet, sier han.

– Madshus og Rottefella har et tett samarbeid, et samarbeid som vi kommer til å utvikle ytterligere fremover, skriver Madshus-sjef Nils Hult i en sms til DN.

Hvilket øyeblikk fra ditt liv kommer til å røre deg når du runder 90? Knut er ikke i tvil
0 seconds of 5 minutes, 21 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Neste
Meretes utvalgte: – En vin alle bør bli bedre kjent med
01:24
00:00
05:21
05:21
 
Publisert 22. desember 2016, kl. 12.27Oppdatert 2. januar 2017, kl. 09.09
RottefellaTorstein MyklebostadRossignolFischerSki