GARDERMOEN: - Jeg har gått ned flere tusen kroner i lønn hver måned. Lønnsutviklingen vår har vært negativ helt siden 2004, sier purser Karen Olsen, mens hun skritter bortover på Innland på Oslo Lufthavn Gardermoen med trillekofferten på slep. Flyet hennes går om en halvtime.
I 28 år har hun vært ansatt i flyselskapet. Den gang var SAS i en helt annen posisjon enn i dag. Før jul ifjor var SAS faretruende nær konkurs. For å redde det kriserammede selskapet gikk de ansatte med på kraftige lønnskutt, i tillegg sa de ja til å jobbe mer for pengene.
Få måneder senere gikk SAS offensivt ut og fortalte at de vil satse på nye ruter. Nå er de på jakt etter 120 nye kabinansatte på hel- og deltid. En uke før søknadsfristen går ut har de mottatt nærmere 1000 søknader.
- SAS kutter stillinger i administrasjonen for å styrke produksjonsleddet. Dette betyr at vi kan opprette nye ruter, satse på flere frekvenser og utvide flytilbudet vårt til sommeren, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.
- Føler en lojalitet
Han opplyser at de fleste flyvende har gått ned rundt 15 prosent i lønn de siste månedene. Også arbeidsvilkårene er endret: Mer ubekvem arbeidstid med færre frihelger og flere arbeidstimer totalt er også et resultat av forhandlingene som kom i mål før nyttår.
Likevel har svært få flyvende sluttet i SAS siden krisen:
- Det er færre enn 20 som har valgt å flytte på seg etter denne omfattende prosessen. Dette er jo relativt lite i forhold til det store antallet ansatte. Så vet vi jo heller ikke hva motivasjonen hos hver enkelt av disse ansatte har vært for å slutte, sier Knut Morten Johansen.
Han er imponert over holdningen de ansatte har vist de siste månedene.
- Mange føler nok en lojalitet overfor kunder, egne kolleger og ikke minst til varemerket SAS, som gjør at de velger å bli i selskapet. Det er et godt arbeidsmiljø, og det å jobbe i et slikt flyselskap blir en livsstil for mange, sier han.
- Som en slags rus
Karen Olsen kunne ha gått av med førtidspensjon allerede, men for henne er det helt utelukket. Til tross for flere tøffe år, har hun aldri vurdert å slutte. SAS er en viktig del av livet hennes, understreker purseren.
- Vi SAS-ansatte har en helt spesiell lojalitet til arbeidsplassen vår. Arbeidsmiljøet er unikt, det blir nesten som en slags rus å ta imot passasjerene på hver flyvning. Vi setter sånn pris på at de velger å fly med SAS. Før jul ifjor fikk vi utrolig mye sympati fra kundene våre, og jeg tror også vanskelighetene bidro til å styrke samholdet blant de ansatte, sier Olsen.
Hun prøvde å glemme krisen når hun gikk på jobb hver dag. Det var hun nødt til.
- I en sånn periode må man bare velge å la være å tenke på alt som skjer. Ellers blir det enda tøffere å gå på jobb, sier Karen Olsen, som gleder seg over at så mange flyverter og -vertinner ønsker å bli pursere nå.
I tillegg opplever SAS en søknadsboom etter at de annonserte etter kabinpersonell. Mange av søkerne kommer fra konkurrerende flyselskaper, også fra Norwegian.
- I 2010 hadde vi 1100 søkere til 200 ledige stillinger. Denne gangen blir søknadsbunken enda større, for erf#229smessig kommer det et rush av søkere de siste dagene, sier Ingrid Solberg, team manager og leder for ressurspoolen i SAS.
- Vi spør jo hvorfor de søker, og svaret er ganske entydig: De har tro på SAS som flyselskap også i årene fremover, legger hun til.
Skepisk til SAS-ledelsen
Førsteamanuensis Line Lervik Olsen på Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI tror så få ansatte slutter i SAS fordi merkevaren fortsatt er sterk. Men en annen årsak er at konkurrentene er enda dårligere stilt enn SAS, mener hun.
- Alternative arbeidsgivere som Ryanair og Norwegian har dårligere betingelser, lavere lønninger og usikre arbeidsplasser. Disse lavprisflyselskapene snakker hele tiden om at de vil bli enda mer kostnadseffektive, og da frister det ikke så mye å søke jobb her. SAS representerer noe trygt, godt og skandinavisk. Punktligheten er høy, kvaliteten er god. Derfor tas valget om å forbli ansatt i SAS, sier BI-forskeren.
Hun har tidligere sagt at SAS har fått en kraftig ripe i lakken som følge av prosessen ifjor. Merkevaren består, men ledere kommer og går, sier hun. Line Lervik Olsen skulle gjerne sett en ny toppsjef i SAS. Hun tror tilliten mellom ledelsen og ansatte i SAS fortsatt er tynnslitt, og at det ikke er ledelsen som kan ta æren for at de ansatte blir.
- Jeg er enig med de som uttaler at SAS trenger en sterk, tydelig og karismatisk leder som representerer de verdiene SAS står for. Dagens ledergruppe bør se seg om etter andre jobber, for det spørs om de noensinne vil klare å bygge opp tilliten igjen etter den krisen flyselskapet gikk gjennom ifjor, sier hun.
Norwegian tjener penger
At lavprisselskapene tilbyr usikre arbeidsplasser, er et syn informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian er sterkt uenig i.
- Uttalelsene til denne BI-forskeren vitner om at hun ikke har særlig god kompetanse på luftfart. Hun har åpenbart ikke fått med seg at Norwegian, i motsetning til mange europeiske konkurrenter, nylig nok en gang la frem et positivt årsresultat, noe som alene er et tegn på at selskapet kan tilby trygge arbeidsplasser. Arbeidsmiljøet i Norwegian er godt, betingelsene er gode og vi får daglig henvendelser fra arbeidssøkende som ønsker å være en del av våre store vekstplaner. Ellers vil jeg gjerne opplyse forskeren om at Norwegian har en av de mest moderne flyparkene i Europa og var ifølge Avinors egne tall det mest punktlige flyselskapet i Norge i 2012, sier Sandaker-Nielsen til DN.no.
Les også: - SAS må regne med stor misnøye fremover (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.