Ryanair-sjef Michael O'Leary varsler at han nå er i samtaler om å starte opp innenriksflyvninger i Norge.

Og prisen, dersom han lykkes, kan bli det laveste vi noengang har sett i Norge:

- Vi ønsker å tilby lavprisbilletter innenriks i Norge som starter på 10-20 euro én vei, sier O'Leary til DN.no.

Prisen tilsvarer rundt 75-150 norske kroner.

Ryanair-sjefen sier han nå i forhandlinger med Avinor om å presse ned flyplassavgiftene kraftig.

- Vi må få på plass avtaler med Avinor-flyplasser som gir rom for disse billettprisene, sier han.

Må presse Avinor
- Prisene du indikerer er mye billigere en vi har i Norge i dag, hvordan skal du få til det?

- Ja, det er det. Derfor kan vi heller ikke betale Avinor 30 euro per passasjer og selge billettene våre for 10-20 euro, sier han.

- Vi må overtale Avinor til at dette er veien fremover. Jeg tror at Avinor er bekymret for kuttene i SAS og salget av Widerøe. Jeg tror at en av måtene de kan vokse på er å jobbe sammen med Ryanair på innenriksrutene.

- Hvor sannsynlig er det at vi kommer til å se billetter i denne prisklassen?

- Det kommer an på hvor vellykkede samtalene med Avinor blir.

Håper de overlever
Hvilke norske flyplasser Ryanair skal fly mellom ønsker han ikke å kommentere, men selskapet satser på å vokse 20 prosent i det norske markedet i år, til 2,5 millioner passasjerer.

- Jeg tror at både vi og Norwegian har vist at veien fremover for flyselskapene er lave priser, ettersom passasjerene blir mer og mer prisbevisste. De kommer ikke til å være villige til å betale høye priser. Og både vi og Norwegian viser at man kan ha lave billettpriser og tjene penger, sier han.

- Hva tror du om fremtiden til SAS?

- Jeg tror det blir utfordrende på grunn av forretningsmodellen deres. De har høye kostnader og derfor må de ha høye billettpriser. Men kundene ønsker ikke høye billettpriser lenger, og jeg tror at dersom kundene fortsetter å bytte til Norwegian og Ryanair, så kommer det til å bli veldig utfordrende for dem, sier han, og legger til:

- Jeg håper de overlever, og at restruktureringen er en suksess, fordi det er det beste for kundene.

SAS er hovedkonkurrenten
- Hvem er den største konkurrenten i norsk luftrom?

- Det er SAS. Men det er tre betydelige flyselskaper i Norge, og det er SAS, Norwegian og Ryanair. Det er bra for kundene. De får flere valg og forhåpentligvis lave priser.

- Har du en beskjed til Norwegian-sjef Bjørn Kjos?

- Vi ønsker han alt godt, og at han vokser og har suksess. Og at han fortsetter å konkurrere med Ryanair.

DN.no har foreløpig ikke fått kommentar fra Avinor.

Les også:

<b>Ryanair varsler innenriks-satsning i Norge</b>

<b>SAS-konkurs kan trigge lavpriskrig: - Vi er ikke alene her i Norden</b>

<b>SAS anklager Ryanair for juks</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.