Endelig er BMWs nye kompaktsuv på plass i Norge.
Det er ikke kun vi som har vært spente. Nå er den prøvekjørt, og enkelte spørsmål angående denne bilen kan besvares.
Er den stor nok?
Svaret på det er at det kommer litt an på behovet ditt. Den er ikke mindre enn mange av konkurrentene, og den fungerer supert for frakt av fire personer, men skal det fraktes mye bagasje, må nok bilen beskjemmes med en takboks.
Skulle jeg hatt med to barneseter og barnevogn, hadde jeg ihvertfall testet dette ut før jeg hadde gått til innkjøp. Tre i baksetet blir nok i beste fall trangt.
Bagasjerommet kan utvides ved å helle på bakseteryggen, og kan varieres fra 360 til 480 liter. I tillegg kan selvfølgelig seteryggene legges ned til noe som ikke er, men kan minne om et flatt gulv.
Har den krefter nok?
Vår testbil er en xDrive20d, altså en bil med firehjulsdrift og to liters dieselmotor på 163 hestekrefter under panseret. Kombinert med automatkassen fungerer dette utmerket, og bilen har tilstrekkelig med krefter. Dreiemomentet på 350 Nm leveres over et spenn fra 1750 til 3000 omdreininger.
Antakelig holder det med den mindre toliteren på 136 hester også, men den leveres ikke med automatgir. Motoren i vår testbil er den minste som man kan få med automatgir. Dette fordyrer selvfølgelig hele pakken en smule, og det er lite sannsnylig at man kommer under en halv million kroner. Testbilen vår var dynget med ekstrautstyr og nærmer seg dermed 700.000 kroner.
Hvor bra er den å kjøre?
Antakelig kjører BMW X1 best i denne klassen. Balansen i bilen er fremragende, og gjør også sitt til at bilen ligger godt på veien, og er inspirerende å kjøre.
Skulle jeg ha et lite ankepunkt her, er det at selv med ekstrautstyret Servotronic som skal stramme opp styringen, så kunne denne vært mer direkte. Uansett er dette ikke en bil man skal kaste inn og ut av svinger, der har BMW mange alternativer som overgår X-modellene.
X1 er en ganske høy bil, likevel greier BMW å tilfredsstille også de kjøreglade.
Hvordan er kvalitetsfølelsen?
Man sitter godt med fin støtte i gode sportsseter, og lydnivået er behagelig. BMW har heller ikke i denne bilen funnet på noen krumspring interiørmessig. Alt virker skikkelig og naturlig og passelig kjedelig, men det fungerer.
På enkelte ting vil man nok merke at dette ikke er den mest påkostede modellen, men generelt i denne klassen får man heller ikke interiøret spesielt mye bedre enn dette.
Prisen?
BMW X1 har en startpris på lave 359.000 kroner, dette er svært rimelig for en slik type bil, selv om den da leveres med bakhjulsdrift. Uansett er prisen så lav at dette helt sikkert blir en suksess på det norske markedet. BMW Norge vil selge 800 X1 i 2010, og mener de kunne solgt flere om de hadde fått det fra fabrikken. Noe vi ikke betviler.
Vil du har firehjulsdrift og klarer å gire selv, koster xDrive18d fra 399.000 kroner, noe som må sies å være et greit innsteg i premiumsuv-segmentet.
Bilen lanseres i Norge i slutten av oktober.
Konkurrenter?
BMW X1 henvender seg til kunder utenfor premiummerkene, i tillegg til at den helt sikkert vil spise kunder fra klassen over.
Designen er adskillig mer moderne enn for den snart utskiftbare storebror X3, og her vil nok X1 hente en del av sine kunder også.
I tillegg kan det bli et alternativ for kunder som vurderer en Toyota RAV4 eller Volkswagen Tiguan.
Konklusjon:Klarer du deg med en kompaktsuv, er det stort sett ingenting å utsette på denne bilen. Med X1 har BMW laget en klar klasseleder.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.