Mye er vanskelig i debatten om sykefravær. Noe av det vanskeligste er å snakke om hvilken betydning folks holdninger har. Men de ansattes holdninger til arbeid og fravær har betydning, akkurat som arbeidsgiveres gode eller dårlige ledelse påvirker fravær og nærvær.
Etter denne ukens debatt og rapporten fra regjeringens ekspertutvalg har en av de viktigste utfordringene havnet i fanget til kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Dagsrevyen fortalte tidligere i uken hvordan videregående skoler, særlig på yrkesfaglige linjer, opplever at mange av elevene har en slapp holdning til skulk og fravær. En av forkl#229ene fra skolefolk er at fraværet får svært få konsekvenser for elevene.
Skolene opplever at opplæringsloven presser dem langt i å sette karakter selv for elever som har deltatt lite i undervisningen. De forteller om elever som kan svært mye om sine rettigheter, men ikke særlig mye om sine plikter. Det er naturlig at det blir sånn når det skal så mye til før brudd på pliktene får konsekvenser.
Også regjeringens ekspertutvalg har vært opptatt av hvordan holdninger til fravær i skolen forplanter seg til arbeidslivet. Utvalget hadde ikke tid til å gå fordype seg i det, men utvalgsleder Arnstein Mykletun sier til Aftenposten at han tror «det er lurt om noen går skikkelig inn i dette».
Sannsynligvis er det veldig lurt. Skolen er en skole ikke bare i fag, men også i holdninger. Det er bekymringsfullt når skoleledere selv opplever at de driver en skole i skulk og fravær.
Kristin Halvorsen er svært opptatt av å få ned frafallet i videregående skole. Det er svært viktig. Bedre rådgivning og bedre oppfølging er viktig. Et av virkemidlene må også være å gjøre det tydelig for elevene at fravær ikke bare kan få konsekvenser en gang i fremtiden når de skal ut i arbeidslivet, men der og da. Elevenes plikter må være tydelige. Det må også konsekvensene av ikke å oppfylle dem være.
Les også: - Fravær i skolen forplanter seg til jobb
Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.