Vulkanutbruddet fra Eyjafjalljökull på Island har lammet flytrafikken i det nordlige Europa.
Noe lignende har aldri skjedd tidligere. Vi vet ikke hvor lenge det vil vare. Utbruddet kan stanse i morgen eller om et år. Uforutsigelige vinder bestemmer når flyene kan lette på ny.
Norge er spesielt hardt rammet. En viktig del av vårt helsevesen stanser når helikoptrene står. 100.000 vanlige flypassasjerer ble satt på bakken, første dag. I neste runde kommer virkningene for næringslivet.
Disse flyløse dagene bør mane til politisk ettertanke.
Det er vanskelig å forberede seg på det uventede. Men andre krefter - først og fremst klimastrevet - gjør det realistisk å tenke seg en ganske nær fremtid der vi flyr langt mindre enn i dag. Å fly er en av de mest klimafiendtlige aktiviteter vi driver med. Flyreiser kan bli rasjonert. Privatreiser kan bli så dyre at de blir forbeholdt en elite, slik det var for bare noen tiår siden.
Det islandske utbruddet kommer etter en vinter som har vist hvor dårlig vi har vedlikeholdt det mest åpenbare alternative systemet for massetransport, jernbanen.
Men selv en storstilt jernbanesatsing, inklusive lyntoglinjer mellom de største byene, vil ikke kunne lage et så finmasket og fleksibelt nett som flytransport.
Det store norske politiske prosjektet har vært å tilby en liten befolkning, bosatt over et svært stort område, moderne velferdstjenester av høy kvalitet. Dette systemet er ekstremt petroleumsavhengig.
Det islandske utbruddet viser hvor sårbar vår modell er. Den mer langsiktige lærdommen - knyttet til klimadebatten - er at vi kan bli tvunget til å velge mellom høy og utbredd velferd, spredd bosetting og akseptabel miljøadferd.
Lite tyder på at norske politikere er villige til å ta en slik debatt i dag. De håper på at Eyjafjalljökull roer seg ned og at vinden snur.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.