DN mener: Det virker som Oslos politikere har glemt noe helt sentralt

Elsparkesykler er noe folk vil ha.

«Parkering» av elsparkesykler på Olaf Ryes plass på Grünerløkka.
«Parkering» av elsparkesykler på Olaf Ryes plass på Grünerløkka.Foto: Per Ståle Bugjerde

Elsparkesykkelselskapene, Voi, Tier og Ryde har saksøkt Oslo kommune for å stoppe reguleringen av sparkesykler, inkludert et makstak på 8000 sykler.

Ingen er uenig i at noe må gjøres med sparkesykkelkaoset i hovedstaden. Mens Paris med over to millioner innbyggere deler på 15.000 sykler, kan Oslos befolkning suse rundt på 25.000 eller deromkring. Sparkesyklene blir altfor ofte liggende henslengt på sykkelveier og fortau til sjenanse for andre trafikanter. En urovekkende høy andel av brukerne ender opp på legevakten med alvorlige skader.

Problemet er at byrådets modell ikke bare vil redusere ulempene med sparkesykkelbruken, men også gi et langt dårligere tilbud.