DN mener: Gode skoler forebygger ulikhet

Torbjørn Røe Isaksen før spontanspørretime med finansminister Siv Jensen. Foto: Aleksander Nordahl
Torbjørn Røe Isaksen før spontanspørretime med finansminister Siv Jensen. Foto: Aleksander Nordahl

Så er det grundig brakt på det rene: Det er betydelige forskjeller på hvor mye norske skoler bidrar til elevenes resultater. Onsdag publiserte Kunnskapsdepartementet en rapport utarbeidet av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (Nifu). Forskerne har sett på fullføringsgrad og karakterer ved alle landets videregående skoler av en viss størrelse. De har kontrollert for bakgrunnsfaktorer som elevenes tidligere karakternivå, innvandrerstatus samt foreldres inntekt, jobb og utdannelse. Dermed har de funnet forskjeller som skyldes andre ting, som skolekvalitet. 

Det ville være synd å si at «Skolebidragsindikatorer i videregående skole» er en tabloid fest. Den kan dermed ikke beskyldes for å bidra til overskrifter av typen «Dette er landets dårligste skole», noe som trolig også er meningen. Derimot vil skoleledere og rektorer kunne fordype seg i situasjonen ved egen skole, se hvordan den ligger an på ulike indikatorer sammenlignet med landsgjennomsnittet, og finne ut hvor de har et forbedringspotensial.