Oslo: McKinseys gjennomgåelse viser at 445 av 938 ansatte er innleid. De fast ansatte driver i hovedsak med analyse, mens for eksempel tre av fire prosjektledere er innleid, går det frem av kartleggingen. Nav-direktør Joakim Lystad opplyser til DN at bare ifjor brukte etaten samlet 1,1 milliard på innleide konsulenter til ikt-avdelingen – hvorav 574 millioner var i investering og utvikling, 318 millioner i tjenestekjøp og 272 millioner i øvrig ekstern bistand til Nav ikt.
– Vi vil alltid ha behov for både faste ansatte og innleide konsulenter. Det er behov for både spesialkompetanse og kapasitet under arbeidstopper. Jeg ønsker å redusere konsulentbruken der det er mulig. Om 50 prosent er et riktig nivå for ikt-avdelingen, er noe vi må diskutere fremover, sier Lystad.
– Hvor store kutt i konsulentbruken er realistisk?
– Utviklingsporteføljen vår er svært kompleks, og fagbehovene varierer mye over tid. Derfor er det vanskelig å si noe om dagens miks er riktig eller gal. Men rapporten gjør at jeg ønsker å se nærmere på dette. Det vil være uforsvarlig av meg å si at organisasjonen skal endres slik og slik dagen etter at rapporten er fremlagt.
– Har konsulentbruken i Nav vært forsvarlig i lys av rapporten?
– Det skal vi vurdere fremover.
– Hvor mye dyrere er det å leie inn konsulenter?
– Det kommer helt an på hva slags konsulenttjenester det er snakk om og hvilke faste ansatte man sammenligner med. Men generelt sett er timeprisene for innleide konsulenter høyere enn faste ansatte.
– Hvordan vurderer du din kontroll med Navs ressursbruk i lys av denne rapporten?
– Det første året som direktør iverksatte jeg en mindre gjennomgang av ikt. Den viste forbedringspunkter og etter det har IKT-avdelingen foretatt mange forbedringer. Det er likevel grunn til å stille spørsmål om vi kan ha enda bedre ressursbruk, det er bakgrunnen for at jeg satte i gang denne kartleggingen.
– Ser du som Nav-direktør grunn til å ta selvkritikk?
– Det må man alltid være åpen for som toppleder. Men det er nettopp mitt ønske å sikre en god ressursbruk som lå bak behovet for å foreta en kartlegging.
– Hva kunne du gjort annerledes?
– Det er vanskelig å svare på. Men denne rapporten indikerer at vi må vurdere ressursbruken. Og jeg kan stille meg spørsmålet om jeg kunne tatt grep på et tidligere tidspunkt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.