DNtv: Se video fra testen av Porsche Cayman.

Jeg starter med å fomle med nøkkelen.

Tenningslåsen skal sitte på venstre side av rattet. Det mener i alle fall Porsche.

Det neste som slår meg er at setene omfavner kroppen, sittestillingen er god.

Når jeg vrir om tenningsnøkkelen er den gromme motorlyden alt som betyr noe.

Motor i ryggen
 Cayman har midtmontert motor. Det betyr ganske enkelt at du har motoren rett bak ryggen, du kjenner motordirring i setet ved rusing. Effekten er en godt balansert bil, som ligger tettere på veibanen enn journalistene har gjort på Gerd-Liv Valla de siste ukene.

Når du åpner bakluken er det eneste du ser av motoren to korker for påfylling av olje og kjølevæske.

Bak dette skjuler det seg en seksylindret boksermotor på 2,7 liter som yter 245 hestekrefter. Dreiemomentet er på 273 Nm og null til 100 km/t går unna på 6,1 sekunder - noe vi ikke fikk prøvd, men heller ikke betviler.

 Standard girkasse i Cayman er femtrinns manuell. Pluss på en sportspakke, så får du bilen med seks gir. Bilen vi kjørte var utstyrt med sportspakken. Giringen er tettsteget og veldig behagelig, med en kort og presis girspak.

Manuell girkasse passer perfekt, det er moro å kjøre manuell Porsche. En femtrinns Tiptronic S-girkassen kan fåes som ekstrautstyr, men eneste grunn til å kjøpe den må være daglig pendling til og fra Oslo i verste rushtid.

Kjøreopplevelsen
Cayman er ren moro på fire hjul. Selv på isete, glatte Oslo-veier greier bilen seg bemerkelsesverdig bra.

For å ivareta sikkerhet og veigrep har Porsche et system de kaller Porsche stability management (PSM). Systemet består av systemene ABS, ABD og ASR. Gresk for oss vanlige dødlige, men vi beholdt veigrepet under alle forhold, takket være systemet som blant annet innebærer at de individuelle hjulene bremser selektivt for å oppnå stabilitet og optimal fart.

Systemet kan selvfølgelig kobles ut med en knapp, for de som vil leke seg litt ekstra.

 Motoren er litt daff på lave turtall, men en slik type bil skal kjøres aktivt, og med turtall kommer også lyden. Dette er definitivt hva man kan kalle en kjøremaskin. På svingete veier er denne bilen i sitt ess. Aktiv bruk av girspaken må til, men fy så artig.

Vår bil var utstyrt med en såkalt "Sport Chrono"-pakke til 24.000 kroner ekstra. En knapp i midtkonsollen aktiverer systemet som gjør at bilen rett og slett får en mer racing-aktig karakter. Chassiset stives opp, PSM-systemet slår inn seinere og gassresponsen blir hurtigere.

Med denne pakken følger også en stoppeklokke sentralt plassert på dashbordet, slik at du kan ta tiden hjemmefra til Ica - der du må begrense handlingen.

Praktisk? Nei.
Cayman har riktignok bagasjerom både foran og bak, til sammen 410 liter.

Dette høres mye ut, men er ikke så lett å utnytte i praksis. De 150 literene foran har en noe ugunstig utforming, det samme har de 260 literene bak. Den upraktiske formen på rommene gjør det vanskelig å frakte med seg noe særlig. Uansett er ikke dette en bil som er laget for å være praktisk.

 Vår testbil var utstyrt med navigasjonssytem. Kan det være nødvendig i en bil hvor veien er selve målet? I kombinasjon med stereoanlegget gir dette masse knapper i midtkonsollen, med det minuset at knappene blir litt små på kalde vinterdager i Norge, som innebærer bruk av hansker.

Ellers er førermiljøet preget av tre runde klokker rett foran fører. I midten sitter turtelleren som seg hør og bør, mens speedometeret sitter litt unseelig til venstre. Dette oppveies med digital visning av farten inne i turtelleren.

Som på Audi TT, har Cayman en spoiler som hever seg ved en gitt hastighet, 120 km/t i Porschens tilfelle. Denne kan selvsagt overstyres med en knapp på dashbordet.

"Billig" moro
Cayman er av de billigere Porschene med en pris fra 770.000 kroner. Modellen ble introdusert med Cayman S, en bil som har 50 hestekrefter mer enn Cayman, og som koster omkring 200.000 kroner mer.

I prinsippet er bilen en Boxter med tak, men Cayman har definitivt sin egen identitet. Den lange bakluken, innrammet av to brede bakskjermer gjør at bilen ser skikkelig tøff ut.

Alternativene
Av konkurrenter finner vi i første rekke Audi TT og BMW Z4 Coupé. Audi TT er billigere, du får med et minimalt baksete og kan få firehjulstrekk. BMW-en er noe billigere og mer velutstyrt enn Cayman og du får 20 hestekrefter mer, men Cayman føles mer som en genuin sportsbil.

Slik vår testbil var utstyrt, bikket prisen millionen, og det blir straks mange flere alternativer. Liker du følelsen av å kjøre racerbil, får du det i den enda heftigere BMW Z4 M Coupé, som koster drøye 1,1 millioner kroner.

Storebror Cayman S er også et alternativ. Da blir vurderingen om de ekstra kreftene er verd 200.000 kroner. Punger du ut med 1,25 millioner får du billigste versjon av den "ekte" Porsche 911.

Konklusjon: Porsche Cayman er en skikkelig lekker og velbalansert bil som kan by på masser av kjøreglede.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.