– Som pr-mann, hvordan bør man selge inn seg selv hvis man er på jobbjakt?
– Ta deg tid til å vise personlighet når du gjør den første henvendelsen. Det første møtet er avgjørende. Jeg får mange henvendelser, heldigvis, men mange evner ikke å vise hvem de er. Med én gang jeg får en henvendelse som er personlig, viser kreativitet og en litt annerledes innfallsvinkel får jeg lyst til å møte personen. Deretter er det bare opp til dem å levere. Og gjør de det, får de jobb.
– Du byttet studium, fra Blindern til Volda. Hvorfor?
– Sosialantropologi var spennende og det var der jeg fikk min første ordentlig gode karakter. Men det ble litt mye eventyr og historiefortelling om stammefolk i Afrika til at jeg så relevansen til arbeidslivet. Men jeg lærte mye om hvordan trekke ut en essens av veldig mye informasjon, og det har jeg hatt stor glede av siden. Men når det kommer til stykket er jeg en praktiker av meg og trenger å jobbe med noe mer håndfast.
– Hva skulle du ønske at du hadde lært?
– En generell betraktning, som er enda mer aktuell i dag, er å velge fag som gjør at man lærer tankemønster og metoder heller enn konkrete ferdigheter. Endringstakten er så høy at man ikke kan være sikker på at det man lærer på et studium er relevant når man kommer ut i jobb tre eller fem år senere. Å dokumentere en nysgjerrighet på cv-en blir viktig fremover, tror jeg.
– Noe lærdom du kunne klart deg uten?
– Jeg kunne heller tenkt meg å lære mer om hvordan verden blir, enn hvordan verden var akkurat da. Jeg fikk en god del ballast jeg kan putte på dannelseskontoen heller enn nyttekontoen.
– Ja, det var kanskje ikke så mye snakk om sosiale medier den gang?
– Nei, det fantes jo ikke. Men jeg lærte å lage min egen nettside. Det er egentlig en flau historie. Da jeg var ferdig utdannet var det et trått arbeidsmarked og jeg var desperat etter jobb. Så da sendte jeg cv-er med link til min egen nettside, arbeidslysten.net, til rundt 80 ulike bedrifter. Til slutt fikk jeg jobb på Ikea. Hun som var kommunikasjonssjef da har brukt den nettsiden mot meg mange ganger siden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.