Kvinnelige skjønnhetspasienter identifiserer seg med det italienske skuespillerikonet Monica Belluci, mens menn er mest inspirert av George Clooney, ifølge en studie fra det svenske legefirmaet Galderma.

Fyldige lepper og glatt hud er blitt god business. De siste årene har det vokst frem en underskog av salonger og klinikker som tilbyr hudbehandlinger som Botox og fillers. Behandlingene markedsføres som tilbud på nettet og omtales flittig av bloggere.

– Det er nærmest fritt frem. Vi får snart Botox og Restylane hos barbereren. Markedet flyter over av aktører med minimal utdannelse, sier veteran-kirurg Jarl Bunæs som i sin tid bygde opp Klinikk Bunæs. I dag driver han Bærum plastikkirurgi.

DN har i flere saker sett nærmere på den norske skjønnhetsindustrien.

Årets trend: Vi betalte 130 millioner for større lepper og færre rynker i år

 

Urbant fenomen

Områder som Frogner og Majorstua har hatt en vekst i skjønnhetssalongene. Også videre vestover mot Bærum og Asker har det blitt en fortetting av skjønnhetssalongene.

Mange av de mindre tilbyderne presenterer priser fra drøye 2000 kroner og oppover for botox- og restylane-behandlinger. "Ett fantastisk redskap til å gi tilbake fylde og vitalitet i ansiktet", beskriver en av salongene på sine nettsider.

Les også: Siktet i Lime-saken drev Botox-klinikk

Erik Grefberg, som er direktør for privatmarked i Norges største private helsekonsern Aleris, mener det er store holdningsforskjeller fra region til region.

– Dette er et urbant fenomen. Holdningene er helt annerledes i sentrale strøk enn i griskrente strøk. Det er mye mer aktuelt for menn og kvinner mellom 30 og 40 år som er advokater og selgere enn en bonde. Denne gruppen er mye eksponert for sosiale settinger.

Tar du injeksjoner eller har du spesielle opplevelser med bransjen? Kontakt DNs journalist.

Lavterskeltilbud

Grefberg opplever at fillers- og Botox-preparater har utviklet seg til å bli et lavterskeltilbud.

– Det er blitt mye lettere å kjøpe disse tjenestene enn å gå til kirurgen for å bli skjært i og lagt i full narkose. Ikke bare har det blitt enklere, men holdningene har også endret seg. Injeksjoner og Botox er blitt mer som å gå til frisøren for noen.

Hos Aleris har Botox og fillersbehandlinger økt med 8–12 prosent hvert år de siste fem årene. Aleris, som står bak klinikker som Teres Nobel og Colosseum, selger kosmetiske behandlinger for 40 millioner i året.

Aleris-toppen ser at veksten i bransjen er preget av at folk har mer penger.

– Ønsket om å se frisk og ung ut er det samme nå som for 10 eller 50 år siden, men i Norge har kjøpekraften økt. Flere har råd til å prioritere forfengelighetstiltak, sier Grefberg.

 

I DN på nyttårsaften kunne man følge Mads Hagen (53) før, under og etter et kirurgisk inngrep:

Les saken: Se ansiktsforvandlingen.

Se videoen her (saken fortsetter under saken):

Plastisk forandring
Mads Hagen (53) er en av stadig flere menn som velger å gjennomføre en plastisk operasjon for å endre på utseendet sitt.
07:49
Publisert:
 

Utviklingen de siste årene har vært en kraftig vekst i injeksjoner, mens veksten i kirurgiske inngrep har flatet ut.

– Folk velger heller å gjøre litt enklere ting, sier Bunæs som driver Bærum plastikkirurgi sammen med en partner.

Injeksjoner for 40 millioner

Den totale veksten i bransjen er jevnt fordelt på menn og kvinner, ifølge Aleris. Hos Norges største private helsekonsern står menn for rundt 12 prosent av de kirurgiske inngrepene og 15 prosent av injeksjonsbehandlingene.

– Menn har alltid vært forfengelige, men det har vært mindre uttalt og mer skjult. Det er også få mannlige bloggere på dette feltet, sier Erik Grefberg.

Aleris utfører estetiske plastiske operasjoner for rundt 200 millioner kroner i året. Aleris-direktøren påpeker at veksten ikke er så sterk som man kan få inntrykk av nettaviser og på blogger.

– Veksten i estetiske plastiske operasjoner gjenspeiler mer den generelle befolkningsveksten og har ikke noen formidabel vekst.

Aleris styrket sin posisjon etter oppkjøpet av Teres tidligere i år.

– Intensjonen med oppkjøpet av Teres var å styrke posisjonen i det skandinaviske markedet og få bredere distribusjon av tjenestene. Nå er vi oppe i 15 lokasjoner rundt om i Norge, sier Grefberg.

Les også: Nordmenn har brukt 1,9 milliarder på den meste populære suv-en i år

- Kom dere ut av treningsstudio og gå på jobb

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.