I februar solgte LO og Telenor seg ut av Amedia og overlot mediekonsernet til Sparebankstiftelsen for 395 millioner kroner. Men LO skal fortsatt drive en aktiv mediepolitikk, sier stedfortredende informasjonssjef Øyvind T. Hansen til Klassekampen.

Et utvalg er nedsatt som innen 1. november skal meisle ut organisasjonens nye mediestrategi. Ifølge Hansen kan utvalget vurdere å bruke deler av inntektene fra salget av Amedia til dette formålet.

Torsdag ga styret i Mentor Medier, som eier Dagsavisen og Vårt Land, fullmakt til å gå ut med en rettet emisjon – et tilbud til utvalgte investorer om å kjøpe aksjer. Målet er å tiltrekke seg LO og lokale investorer til et samarbeid.

– Vi har satt av de neste seks månedene for å se om vi kan få på plass en storstilt mangfoldssatsing med Dagsavisen som motor for flere lokale utgaver, sier Eirik Hoff Lysholm, administrerende direktør og sjefredaktør i Mediehuset Dagsavisen.

Han sier det er naturlig å snakke med LO.

– Vi ser mange offensive løsninger med vår utgavemodell og mener det fortsatt er behov for breddemedier som har en sosialdemokratisk formålsparagraf, sier han.

LO-utvalget skal ha sitt første møte over påske. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Putter én million i Amedias nye eierselskap


  - Myndighetene må ikke prøve å løse morgendagens problem med gårsdagens løsninger

Mener det går fort nok nå dnPlus (DN+)

Hold deg oppdatert på DN Investor