Hovedorganisasjonene LO, Unio og YS frykter andre arbeidsgivere skal ta etter Norwegian ved å splitte opp selskapene sine.
- Dersom Kjos kommer igjennom med å omstrukturere selskapet sitt uten at noen tar tak i problematikken, frykter vi at andre vil bli fristet til å gjøre de samme tingene, sier LO-leder Gerd Kristiansen til Klassekampen.
Norwegian har de siste årene opprettet en rekke datterselskaper. Pilotene har frem til nå vært i selskapet Norwegian Air Norway (NAN), men mener den reelle arbeidsgiveren er morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS).
- Dette betyr noe for hele fagbevegelsen, for vår rolle i det norske samfunnet og for samarbeidet mellom partene i arbeidslivet. Det er det vi reagerer på, sier hun.
Norwegian opprettet torsdag tre nye datterselskaper under NAN, som de skandinaviske flygerne skal flyttes over i.
- Hvis dette er måten å gjøre det på i fremtiden for å komme unna, så bør vi rope varsku, sier YS-leder Jorunn Berland.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian mener fagforeningene ødelegger for de ansatte.
- Dette er et klassisk fagforeningsutspill som ikke bidrar til noe annet enn å gjøre situasjonen enda verre for våre passasjerer og skape utrygghet blant alle våre ansatte, inkludert YS' og LOs egne medlemmer, skriver han til avisen.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.