Norges mest solgte pizza, Grandiosa, er den nye spilleren i markeds-føringskampen mellom flyselskapene SAS og Norwegian, skriver Dagens Næringsliv.

Før jul begynner Grandiosa-esker med flymotiver å lande i frysediskene. På fem millioner pizzapakninger vil det være en kupong som gir en hundrelapp i prisavslag på SAS-billetter. I tillegg deler SAS ut reisepremier for én million kroner i en kampanjekonkurranse.

Denne typen samarbeid ville vært ulovlig tilgift før den nye markedsføringsloven tro i kraft i år, ettersom flyreiser og pizzaspising ikke har noe som helst med hverandre å gjøre. SAS og Stabburets nye felleskampanje blir et av de første og mest omfattende eksperimentene med slik markedsføring i Norge.

Tester nye metoder
Grandiosa-produsent Stabburet har tidligere engasjert store deler av den norske befolkning med pizzavalg. Den nye flykampanjen begynner så smått før jul, og Stabburets mål er å selge 1,5 millioner flere pizzaer enn vanlig.

- «Grandiosa-SAS» er en helt ny type kampanje i norsk sammenheng, og trolig vil vi se flere slike i tiden som kommer. Grandiosa har alltid hatt en folkelig appell, og vi håper vi også denne gangen kan engasjere, sier informasjonssjef Inger Marie F. Ingdahl i Stabburet.

Koster en halv milliard
Camilla Forberg, markedsdirektør i SAS, legger ikke skjul på at kampanjen retter seg mot primærmålgruppen til konkurrenten Norwegian.

- Vi er i dagens marked i en utfordrende situasjon og er interessert i å teste nye typer markedsføring rettet mot en bredere del av befolkningen. Stabburet er en ekstremt folkelig merkevare, og vi ønsker å få nye kunder ombord som per i dag ikke alltid ville valgt oss. Denne kampanjen er en invitasjon til dem, sier Forberg.

- Det koster dere en halv milliard kroner hvis alle rabattkupongene brukes?

- Ja, men hvis vi dermed får fem millioner nye passasjer ombord, er det businesscaset løst.

Avviser desperasjon
SAS' bedriftskunder har imidlertid liten nytte av å servere Grandiosa i kantinen for å samle rabattkuponger. Man får nemlig ikke prisavslag på allerede rabatterte billetter.

- Er dere redd det kan virke desperat at dere allierer dere med Grandiosa for å selge flere billetter?

- Vi synes ikke dette er desperat, sier Camilla Forberg i SAS.

Fikk tilbudet
Hos konkurrenten Norwegian er ikke markedsdirektør Åsta Braathen bekymret over konkurrentens fremstøt mot Norwegians kjernekunder. Stabburet spurte nemlig Norwegian først om et reklamesamarbeid.

- Vi sa nei. Slik det så ut da, var dette et komplisert og veldig dyrt kampanjeopplegg, og det var åpenbart at Stabburet hadde mest å tjene på samarbeidet. Nå høres opplegget enda dyrere ute enn da vi fikk det presentert, og vi er et lavkostselskap. Du har jo ikke kjøpt en flybillett selv om du har handlet en pizza, sier Braathen, som mener nordmenn ikke vil la seg lokke over til konkurrenten ved hjelp av en frossenpizza.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.