Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) publiserte tirsdag sin årlige rapport Education at a Glance 2014 som sammenligner ulike sider ved utdanningssystemene i de 34 medlemslandene, samt enkelte andre land.
Ett trekk ved det norske utdanningssystemet er at norske lærere på alle nivåer tjener betydelige mindre enn yrkesgrupper med tilsvarende lang utdanning, ifølge rapporten.
I Norge tjener en lærer på barne- og ungdomstrinnet 71 prosent av gjennomsnittslønnen for andre med høyere utdanning. Det tilsvarende tallet for OECD-området som helhet er 88 prosent.
For førskolelærere faller prosenttallet til 63 i Norge mot gjennomsnittlig 80 prosent i hele OECD.
– Lønna må opp
– Dette er dessverre ikke nytt at norske lærere tjener dårligere enn sine kolleger i andre land. Like fullt er det et stort problem når en tenker på den enorme rekrutteringsutfordringen både barnehage og skole har, sier leder i Utdanningsforbundet Ragnhild Lied til NTB.
– Skal lærerjobben være attraktiv må også lønna opp. Det er ikke tilstrekkelig at politikere snakker om hvor viktig jobb lærerne gjør, de må også sørge for at lønnsveksten holder tritt, sier hun.
Lied sier første mulighet for kommunale politikere til å vise at de vil satse på lærere, kommer under de lokale lønnsforhandlingene som starter i kommunene om kort tid.
Liten vekst
Rapporten peker på at norske læreres lønnsstige er flatere enn OECD-snittet.
For en norsk ungdomsskolelærere er det bare 26 prosent forskjell på laveste og øverste trinn av lønnsstigen, som man når etter 16 års ansiennitet. Det er langt under OECD-snittet på 61 prosent forskjell fra startlønn til toppnivå etter 24 års ansiennitet.
For førskolelærere er forskjellen mellom startlønn og topplønn bare på 16 prosent i Norge mot 58 prosent i OECD sett under ett.
Samtidig er begynnerlønnen i Norge høyere enn OECD-snittet på alle trinn.
Rapporten viser også at det norske lønnssystemet er preget av liten forskjell mellom høyt utdannede og dem som kun har videregående utdannelse. For aldersgruppen 25-34 er lønnsforskjellen lavest i hele OECD-området.
Underviser mindre
Norske lærere ligger noe under snittet når det gjelder antall undervisningstimer. I Norge underviser en lærer på videregående skole i snitt 132 timer mindre i året enn OECD-snittet. Antall undervisningstimer i videregående skole er det fjerde laveste av 33 land som er med i undersøkelsen, viser tallene.
En norsk barneskolelærer underviste i snitt 41 timer mindre i året enn snittet i OECD, mens en norsk ungdomsskolelærer underviser i snitt 31 timer mindre i året.
Norske lærere har imidlertid flere timer arbeid totalt enn snittet for lærere i OECD. Mens ungdomsskolelærere i OECD i gjennomsnitt har 1.649 arbeidstimer i løpet av et skoleår, har norske ungdomsskolelærere 1.688 timer. (©NTB)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.