Streiken i oljeleveransesektoren avsluttes etter at partene møttes hos Riksmekleren fredag, opplyser Norsk transportarbeiderforbund i en pressemelding fredag ettermiddag.

Drivstoffstreiken varte i én uke og rammet leveransene av drivstoff til fly ved flere norske flyplasser.

Bakgrunnen for streiken var at partene forrige uke ikke ble enige om minstelønnsreguleringene. I dagens megling ble det enighet om å heve minstelønnssatsen med 2,4 prosent og beregningsgrunnlaget for skifttillegg og vakttilleggene med 2,3 prosent fra 2015-nivå, heter det i pressemeldingen fra transportarbeiderforbundet.

Flypassasjerene merket lite

Etter bruddet i meglingen mellom Norsk Transportarbeiderforbund, Parat og Norsk Industri natt til forrige lørdag, ble Parat-medlemmer tatt ut i streik i ved flyplassene i Bergen, Stavanger og Tromsø. Onsdag ble også ansatte ved Bodø og Værnes tatt ut i streik, ifølge NTB.

I den uken streiken pågikk forløp den uten store problemer for passasjerene, men ifølge NTB var det fare for både forsinkelser og innstillinger i helgen – og det ble varslet en ytterligere opptrapping søndag dersom partene ikke ble enige.

Parats forhandlingsleder Thomas Lilloe opplyser i en pressemelding fredag at arbeidstagerne vil møte på arbeid så fort det lar seg gjøre. Det kan bli noen små innkjøringsproblemer, men Lilloe regner med at leveringen av drivstoff til flyene raskt vil normaliseres.

- I ferd med å bli prekær

Organisasjonsdirektør Carla Botten-Verboven i Norsk Industri sier at løsningen satt langt inne. Hun karakteriserer oppgjøret som meget vanskelig.

– Jeg er glad for at vi nå – med god hjelp fra riksmekler Nils Dalseide – lyktes i å komme til enighet. Situasjonen var i ferd med å bli prekær ved flere flyplasser, blant annet Tromsø, Bodø, Trondheim, Stavanger og Bergen. I tillegg var det i ferd med å bli mangel på bensin til biler og utrykningskjøretøyer i Tromsø og store deler av Nord-Norge på grunn av at det ikke ble losset på Skjelnes-lageret, sier hun.

Parats forhandlingssjef Turid Svendsen sier dette om enigheten:

– Vi har fått innfridd vårt krav om regulering av minstelønn, skift- og vakttillegg basert på lønnsutviklingen i oljetransportavtalen; et krav Norsk Industri burde ha akseptert under de ordinære forhandlingene. Det kan ikke være slik at lønnsutviklingen på et helt annet tariffområde skal bestemme lønnsutviklingen for arbeidstakere innen oljetransport, sier Svendsen til NTB .

– Norsk Industri har beveget seg betydelig fra sitt siste tilbud forrige uke, og dagens resultat er svært nær vårt krav for minstelønnsjustering under forrige ukes mekling, sier NTFs leder Lars Johnsen til NTB.

Hos Avinor er det glede over at streiken er over.

- Vi er glade for at denne streiken som har rammet flyselskapene og Avinor som tredjepart nå er over og at vi får levert drivstoff som normalt på alle våre lufthavner, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor i en pressemelding.

- Jeg synes flyselskapene har håndtert streiken på en strålende måte og lagt opp logistikken sin for å bli minst mulig påvirket av mangelen på drivstoff på enkelte lufthavner, sier Falk-Petersen.

Følg markedene med DN Investor

Les mer på DN.no:

Har steget 14,2 prosent på et halvt år: Kraftig prisstigning for disse boligene i juni  

Get Inspired-gründer Silje Landevåg (31) nyter godt av at nordmenn handler stadig mer fra sportsbutikker på nett: I år vil hun omsette for 115 millioner  

John Fredriksens Seadrill vurder å flytte hovedkvarteret fra London etter brexit: - Byen er dyr og vi har alternativer  

Rema-sjef Ole Robert Reitan sier Rema ­taper én milliard kroner årlig på at de får dårligere betingelser enn Norgesgruppen: – Vi blir angrepet fra alle kanter dnPlus (DN+)

Her er mastergradene som gir jobb. Og det er en overraskende gruppe som er på lønnstoppen: De sikre mastergradene dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Alpine helvetesuker
Se de norske alpinstjernene tynes for å bli best i verden
04:42
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Offshore-lønninger og Statoil-kritikk. Konkurransedirektørens bank-bekymring. Og om sannsynligheten for et nytt rentekutt.

Brexit-spesial:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.