- Nå peker mange kurver i riktig retning, og da kan det være et riktig tidspunkt å levere stafettpinnen videre, sier konsernsjef Dag J. Opedal i Orkla til DN.no.

Han har akkurat gjort seg ferdig med resultatpresentasjonen for årets andre kvartal. Det kan fort vise seg å være hans siste. Etter 22 år i konsernet, seks av dem som toppsjef, varslet Opedal tidligere i sommer at han gir seg innen året er omme.

Onsdagens presentasjon ble gjort unna på rekordtid. Opedal hadde tidligere for vane å ta seg svært god tid på å gå gjennom tingenes tilstand i industrikonglomeratets mange divisjoner og tilknyttede virksomheter. Som regel stilte han med et kobbel av konserndirektører som kunne svare på spørsmål om hver minste detalj.

Men denne gangen var det bare Opedal selv og finansdirektør Terje Andersen som kom til orde. Sammen brukte de ganske nøyaktig 19 minutter på å gå gjennom kvartalstallene og utsiktene fremover. Etter presentasjonen kom det ett enslig spørsmål fra salen.

Rendyrking
Opedal har selv vært med på å bidra til at behovet for en detaljrik gjennomgang av konglomeratets prestasjoner har minket med årene. I løpet av hans tid som konsernsjef har Orkla blitt langt mer strømlinjeformet, med tyngre satsing innenfor færre områder.

Orkla Media er solgt. Forbrukermerkevarene er samlet i én divisjon. Produksjonen av aluminium er byttet bort mot en rendyrket satsing på aluminiumsprofiler. Kraftrettigheter er solgt unna, samtidig som det er blitt gjort store investeringer innen solenergi. Orkla ønsker også å kvitte seg med skog-virksomheten, og har dessuten varslet at det kan komme flere salg og oppkjøp for å rendyrke porteføljen ytterligere.

Opedal sier at satsingen på solenergi ligger fast. Orklas hovedaksjonær og styreformann, Stein Erik Hagen, har imidlertid antydet at aksjeposten på nær 40 prosent i solenergiselskapet Rec kan komme til å bli solgt.

På kvartalspresentasjonen ble Opedal bedt om å kommentere spekulasjonene om et mulig salg av Rec-aksjene.

- I ledelsen går 90 prosent av tiden med på å skape verdiene. Men så vil det, som dere ser av historien, komme transaksjoner med jevne mellomrom. Å være mer spesifikke enn det, føler jeg ikke det er riktig at vi er, sa Opedal.

Rec-smell
Onsdagens rekordraske presentasjon kan nok også skyldes at Orkla nå ser ut til å være tilbake på riktig spor. Etter flere vanskelige år har driftsresultatet de siste kvartalene beveget seg oppover mot nivåene fra før finanskrisen.

(Artikkelen fortsetter under grafen)



 

Grafen viser 12 måneders rullerende ebita-resultat for Orkla-konsernet.


I andre kvartal endte driftsresultatet før avskrivninger (ebita) på 937 millioner kroner, nær en tredobling sammenlignet med tilsvarende kvartal ifjor. Bunnlinjen blir imidlertid forstyrret av den nevnte investeringen i solenergiskapet Rec.

Endringer i verdien av Rec-aksjene blir nemlig regnskapsført ved utgangen av hvert kvartal. 30. juni i år ble Rec-aksjen notert 15,61 kroner på Oslo Børs, en markert nedgang sammenlignet med inngangen til kvartalet da kursen var 23,31 kroner. Orkla eier nær 40 prosent av Rec. Fallet i Rec-kursen påførte Orkla et regnskapsmessig tap på rundt tre milliarder kroner i kvartalet.

Dermed endte kvartalet med et underskudd på nær 1,8 milliarder kroner før skatt.

Opptur
Opedal føler seg likevel rimelig trygg på at han kommer til å overlate et selskap rigget for opptur til sin etterfølger.

- Vi mener at mye ligger til rette for en fortsatt positiv resultatutvikling. Men det betinger selvfølgelig at makrobildet har en rimelig utvikling, sier Opedal.

Hovedhypotesen er at makrobildet gjør nettop det. Samtidig er han godt fornøyd med utviklingen i de tingene han faktisk kan få gjort noe med.

- Det vil alltid være en kombinasjon av interne forhold og markedet. Vi er veldig tilfreds med de interne forbedringsprogrammene som ligger innenfor de ulike selskapene. Det ligger konkrete planer innenfor alle virksomhetsområder som skal sikre en positiv resultatutvikling i tiden som kommer, sier Opedal.

Alle bidrar
I andre kvartal bidro alle forretningsområder til fremgangen i driftsresultatet. Det største bidraget kom fra aluminiumsprofilvirksomheten Sapa.

- Når det gjelder Sapa er driveren todelt; en justering av strategi, der vi går til en høyere bearbeidingsgrad på produktene fra et generisk utgangspunkt, fra standardiserte profiler til aluminiumsløsninger, som bør gi rom for høyere marginer, sier Opedal.

- Samtidig pågår det et omfattende effektiviseringsarbeid på både produksjon og innkjøpssiden hvor vi søker å dra nytte av stordriftsfordelene innenfor den nye Sapa-strukturen. Sapa har tilnærmet tredoblet seg siden årtusenskiftet og blitt en stor og flott struktur hvor det er et stort indre potensial til å ta ut kostnadseffekter, sier Orkla-sjefen.

Elkems silisiumsrelaterte virksomheter bidro også kraftig til fremgangen i kvartalet. Opedal mener oppgangen her bare kommer til å fortsette inn i andre halvår.

- På Elkems silisiumsbaserte virksomheter er vi nå nær full kapasitetsutnyttelse, men vi har hatt et etterslep når det gjelder å ha glede av prisoppgangen. Kontraktsporteføljen er noe lengre enn spotprisene. Vi vil erfare høyere priser inn i annet halvår hvis driften blir like stabil, sier Opedal.

Les også: - Starter jakten på Opedals etterfølger

Les mer:

- De som ikke leverer får juling

- Tror ikke jeg blir husket for bonusene

- Vi tar de eierne vi får

- Ikke flink til å plukke billige aksjer

Hagen: - Vurderer å samle Rec og Elkem (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.