Etter bestselgerboken Born to Run fra 2012 opplevde barfotskoprodusenter en stor økning i etterspørselen. Produsenten Vibram med sine FiveFingers-sko har dominert markedet, og det estimeres at over 70 millioner amerikanere kjøpte de populære barfotskoene.

Fikk skader av skoene

Nå er skoprodusenten dømt til å betale tilbake 22 millioner kroner til misfornøyde kunder som mener skoene ikke holdt hva de lovte. Det melder fitnessbloggen.no.

I 2012 gikk en forbruker til sak mot Vibram for det vedkommende mente var misvisende markedsføring. Vibram reklamerte med at FiveFingers-skoene skulle styrke muskler i beina, bedre balansen og forebygge skader ved å bidra til en mer naturlig løpeteknikk. I stedet rapporterte mange forbrukere at de tvert om opplevde skader som følge av å bruke skoene.

Endrer markedsføringen

DN skrev nylig en sak om barforløping, hvor lege i friridrettsforbundet, Ove Talsnes uttalte at foten behøver lang tid til å tilpasse seg nytt skotøy, og at barfotløping nødvendigvis ikke er så naturlig for de fleste av oss som tross alt har brukt sko mesteparten av livet. 

Vibram har nå valgt å betale kravet på over 22 millioner. Produsenten vil få saken ut av verden, og forandre måten de markedsfører skoene på melder fitnessbloggen.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.