Europas største luftfartsselskaper er aggressive og kaprer kunder i Skandinavia, og legger dermed et ekstra press på SAS på, skriver epn.dk.

Både British Airways, Air France KLM og Lufthansa vokser for øyeblikket markant mer enn SAS i det nordiske markedet.

Samtidig klarer konkurrentene i motsetning til SAS ifølge avisen å øke billettprisene.

- Stor vekst
British Airways har for eksempel hatt en passasjervekst på over 20 prosent i Skandinavia de siste 12 månedene etter åpning av flere nye ruter.

Omsetningen har steget enda mer, slik at selskapet har vært i stand til å øke sine gjennomsnittlige billettpriser.

- Det går strålende, og vi har stor vekst i de tre skandinaviske landene, sier Peter Rasmussen, sjef for British Airways i Nordeuropa, til epn.dk.

Et annet storselskap, Air France KLM, flyr nå fra 13 lufthavner i Norden til Amsterdam og Paris, og opplyser at de har planer om å øke sin markedsandel de neste årene.

- Bekymringsfullt
Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, mener utviklingen er bekymringsfull for SAS.

- Det er åpenbart at konkurrentene utnytter at SAS har det vanskelig. Det er bekymringsfullt at konkurrentene både kan øke trafikken vesentlig mer enn SAS og samtidig få mer for billettene, sier Pedersen til avisen.

SAS erkjenner at konkurrentene er aggressive, men at selskapet er klar til å ta opp kampen.

Konserndirektør Flemming Jensen i SAS sier SAS vil vokse i samme takt som markedet, og legger til at de planlegger 28 nye ruter i år.

Les også: SAS flyr flere og fullere fly

<b>SAS' pensjonsskvis</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.