Saken er oppdatert etter presisering fra Frp onsdag kveld.
– Det er ingen hemmelighet at jeg og Ulf Leirstein har jobbet for å sikre arbeidsplassene på Rygge, og i dag fikk vi gjennomslag i stortingsgruppen,, sier stortingsrepresentant Erlend Wiborg i Frp til Dagsavisen.
– Vi vil fjerne flypassasjeravgiften eller gjøre andre grep som kan sikre arbeidsplassene på Rygge, sier han.
Frps finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi vil ikke kommentere saken overfor NTB onsdag ettermiddag.
Onsdag kveld sendte Frp ut en pressemelding hvor opplysningene tilbakevises.
– En rekke medier har i dag rapportert om at en enstemmig stortingsgruppe i FrP har vedtatt en omkamp om flypassasjeravgiften. Det medfører ikke riktighet, sier parlamentarisk leder Harald T. Nesvik i meldingen.
Nasjonal betydning
En enstemmig stortingsgruppe stiller seg bak standpunktet, bekreftet Østfold-representant Erlend Wiborg (Frp) overfor NTB.
Wiborg sier til nyhetstjenesten at han og partikollega og østfolding Ulf Leirstein har jobbet en stund med saken.
– Men jeg vil understreke at dette ikke kun er en lokalsak, men en sak av nasjonal betydning. For det første er 1.000 arbeidsplasser et vesentlig antall. Dessuten er det viktig å sikre at det statlig eide Avinor får privat konkurranse fra privat eide flyplasser, sier Wiborg.
Nødklausul
På spørsmål om dette er en erkjennelse av at det gikk for raskt da flypassasjeravgiften ble forhandlet inn i statsbudsjettet, sier Wiborg at avgiften ble tatt inn med en klausul om å vurdere den på nytt dersom den skulle vise seg å få vesentlige uheldige konsekvenser.
– Med styrevedtaket om å avvikle dersom Ryanair gjør alvor av å legge ned basen på Rygge, mener jeg at vi har fått et klart svar på det punktet, sier Wiborg til NTB.
Tror ikke på Ryanair
Tidligere onsdag sa finansminister og Frp-leder Siv Jensen (Frp) i Stortingets spørretime at hun ikke tror på at det er flypassasjeravgiften som er grunnen til at Ryanair dropper Rygge.
– I dette tilfellet handler det om at Ryanair ikke lenger ønsker å benytte seg av Rygge flyplass. De sier det er på grunn av avgiften, men det ser altså ikke ut å hindre dem i å bruke andre flyplasser i Norge, sa hun.
Følg markedene med DN Investor
Ny episode av DNs podkast
Vil én avgift snu opp ned på norsk flytrafikk til utlandet? Kan Martin Kolbergs engasjement dra ned prisen på Telenor og andre statseide selskaper? Og bør laksefesten på børsen bety mer oppdrett i norske fjorder?
Se DNtv
Les også:
- Vi oppfører oss akkurat som grisebønder
Ronald og Donald (DN+)
Meglerhus: Kronen er et toppvalg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.