Air Asia-flyet som forsvant søndag 28.desember, er av typen Airbus A320. Det opplyser flyselskapet selv på sin Facebookside.
Flyselskapene SAS og Norwegian har begge valgt å benytte fly av den samme typen.
Til DN opplyser presseansvarlig Tormod Sandstø i SAS at de har 13 fly av denne typen i virke i dag. I tillegg har flyselskapet bestilt ytterligere 30 fly av den splitter nye modellen A320 Neo, med leveringsdato fra 2016.
- Vi har 13 stykker A320 med en setekapasitet på 168. De flyene flyr over hele nettverket, men er hovedsakelig stasjonert i København. Når du fly fra Oslo til København, så er det veldig ofte med dette, forklarer Sandstø.
Dette har blant annet sammenheng med vedlikehold.
- Det er en annen base i København. Vi spesialiserer kompetansen på ulike flytyper på flere baser, forklarer han.
I tillegg har SAS åtte fly av modellen A321 og fire av A319.
- De flyene er i utgangspunktet veldig like. Det er 198 seter på A321 og 141 seter på A319. De er samme flyet, bare lengden på størrelsen er ulik.
Berørt
Sandstø mener det vil være feil å uttale seg om flyulykken som skjedde i Indonesia søndag.
- For det første vet man ikke hva som har skjedd med flyet. For det andre kan vi ikke begynne å kommentere andre flyselskapers virke. Det er ikke passende. Vi har ikke annen kommentar enn at vi har fått med oss ulykken og som kolleger i bransjen blir vi berørt av det.
- Blir dere redde for at noe lignende kan komme til å skje hos dere?
- Vi synes selvfølgelig det er tragisk med slike hendelser og blir berørte av det som del av samme bransje. Men vi begynner ikke å kommentere hva dette vil bety for oss i det store bildet når vi ikke vet hva som hva skjedd.
På generelt grunnlag forklarer han hvordan flyselskapet arbeider med å opprettholde tilliten til sikkerhet blant de reisende.
- Sikkerhet er prioritet nummer én hos oss. Alle har sikkerhet som sin viktigste prioritering. Det handler blant annet om kunnskap, opplæring, god prosedyre for trening, utdannelse, øving i simulator, godt teknisk personell som etterser flyene og ikke minst om god rapporteringskultur.
Flyselskapet har foreløpig ikke merket frykt eller annen kritisk reaksjon på flyulykken fra publikum.
- Vi har ikke fått noen spesielle henvendelser på dette. Når ting gir utslag på sosiale medier blir jeg informert om det, men vi har ikke fått noen meldinger om at det har vært spesielt høy aktivitet om dette.
Heller ikke flyulykken MH370 fikk SAS-reisende til å reagere nevneverdig, ifølge Sandstø.
Endrer ikke flyplaner
Flyselskapet Norwegian ingen fly registrert av typen Airbus A320, men venter levering av 100 nye A320 Neo-fly i 2016.
- Vi har ingen Airbus i flåten vår i dag, men vi har fly fra Airbus i bestilling - A320 Neo som er av neste generasjon av dette flyet, sier flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian.
Han avviser at flyulykken forandrer Norwegians nye flyplaner.
- Nei. I utgangspunktet er Airbus like trygg som Boeing. Det er ingen forskjell, sånn sett. Det er ingen grunn til å betvile de flytypene. Vi har ingen hold som tyder på at det er flytypen som er årsaken til at ulykken ble som den ble - eller at flytypen har noe med ulykken å gjøre. Det er vel heller andre forhold rundt, som eksempelvis været, mener Hesthammer.
Flygesjefen legger til at det skal «ekstremt» vær til før det klarer å ta ned et fly. Hesthammer har selv erfaring med kraftig uvær.
- Når vi flyr til Bankok, er vi ikke langt fra det aktuelle området. Og det er helt riktig at det er kraftig uvær der og at det var kraftig uvær i det området på det aktuelle tidspunktet. Nå vet jeg ikke hvor kraftig det var, men de fortalte meg at skytoppene lå i over 50.000 fots høyde og det indikerer at det er kraftig.
LES OGSÅ: - Det ble ramaskrik, for å si det sånn
Derfor nekter Norwegian å gi prisavslag for Dreamliner-trøbbel (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.