Et Airbus A320-fly fra Lufthansas datterselskap Germanwings på vei fra Barcelona til Düsseldorf styrtet tirsdag i Provence i Sør-Frankrike. 150 personer var om bord. Ingen av dem overlevde flyulykken.
Blant personene om bord var 144 passasjerer, to piloter og et kabinpersonale på fire. Flyet forsvant fra radaren i de franske alpene nær byen Barcelonette, der vrakrester senere ble funnet på 2000 meters høyde: Flystyrt i franske alper
Air Asia-flyet som styrtet i Indonesia 28. desember ifjor var også et Airbus A320-fly, men Airbus-ekspert Roar Møll sier til DN at flytypen - som er en svært vanlig flytype - har vært lite involvert i flyulykker.
- Har gjennomgått alle tester
- A320 er en trygg flytype, og minst like trygg som Boeing 737, som er en tilsvarende flytype. Jeg tror faktisk det ligger enda lavere på ulykkesstatistikken, sier han.
Roar Møll var tidligere ansatt i firmaet Communicator. Han har 20 års erfaring som informasjonsmedarbeider for Airbus, og 18 år med tilsvarende erfaring fra Lufthansa.
Det samme flyet er også i SAS’ flåte. SAS har 13 fly av typen Airbus A320, fire fly av søstermodellen A319 og åtte fly av søstermodellen A321: - – En svært tragisk ulykke
- SAS har lang erfaring med denne flytypen, sier Roar Møll.
- Ingen grunn til å frykte lavprisflyselskaper
- Flyet skal tidligere ha vært i bruk av Lufthansa, før det ble overført til Germanwings. Og det var fra 1990 - 25 år gammelt. Kan dette ha vært et problem?
- Nei, alle fly har gjennomgått alle tester som kreves av nasjonale og internasjonale luftfartsmyndigheter. De må gjennom alle godkjennelser og er i tillegg jevnlig på innsjekk og kontroller, sier Møll.
- Air Asia-ulykken i desember og Germanwings nå. Begge er lavprisflyselskaper som er opptatt av holde kostnadene nede. Er det noen grunn til å frykte å fly med lavprisflyselskaper?
- Nei, jeg ser ingen grunn til å være skeptisk. Uansett om det er et lavprisflyselskap eller et annet flyselskap, stilles de samme kravene til dem, både når det gjelder kontroll, sikkerhet og vedlikehold, understreker Roar Møll.
Airbus A320 har ingen kjente svakheter og er et veldig pålitelig fly, ifølge Petter Førde, lederen i Norsk Flygerforbund.
- Det har ingen kjente svakheter og har vært i produksjon lenge, sier Førde til NTB.
Flygerforbundets leder har i sine over 30 år bak spakene ikke fløyet ruten ulykkesflyet var på - fra Barcelona til Düsseldorf, men understreker at luftrommet over Europa er ryddig og greit, og under konstant radarovervåking.
Satte ned krisestab
I Toulouse hvor Airbus-fabrikken ligger ble det umiddelbart satt ned en krisestab, hvor eksperter på nettopp denne flytypen er i ferd med å gjøre seg klare til å etterforske og finne årsaken, ifølge TV 2. Det er en av den mest solgte flytypene de siste 20 årene.
Den aktuelle Airbus-modellen har vært involvert i over 25 katastrofale ulykker siden 1988, ifølge Flight Safety Foundation. Over 6000 av A320-modellen er i drift, ifølge Airbus.
Les også: - Det er ingen grunn til å betvile de flytypene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.