Det har vært en krevende uke for piloter på vanlige passasjerfly etter flystyrten med Germanwings-flyet sist tirsdag.
SAS-pilot Svein Duvsete var på vei fra Oslo til møter i Stockholm omtrent da ulykken inntraff. Germanwings er et datterselskap av Lufthansa, som er en nær partner av SAS i flyalliansen Star Alliance. Pilotkorpset i de to selskapene kjenner hverandre godt.
Først var det usikkert om ulykken skyldtes tekniske problemer. Torsdag ble det klart at den 27-årige annenpiloten Andreas Lubitz hadde styrtet flyet med 150 personer ombord med vilje.
– Det er utrolig tragisk å høre om en slik ulykke. Det mest spesielle er at det skjer så nære oss, sier Duvsete, som er nestleder i SAS Norge Pilotforening, en av to pilotforeninger i SAS i Norge.
Innspurt i Stockholm
Sist uke var en stor delegasjon fra pilotkorpset samlet i Stockholm for innspurten i forhandlingene om en ny pilotavtale i selskapet.
Mens nyhetene om ulykken svirret på tv-skjermene, har SAS-pilotene fått jobbe i fred og har forsøkt å komme i mål til en tidsfrist 1. april. I Norwegian endte lignende forhandlinger med en fastlåst pilotstreik i starten av mars.
I SAS vil noen foreninger forhandle på overtid, men det skal det være et godt samarbeidsklima med pilotene.
– Jeg tror alle ser behovet for at selskapet får en mer fleksibel avtale. SAS må bli mer konkurransedyktig, så vi kan utvide i helt nye markeder. Selskapet må jo tjene penger, sier Duvsete.
Samtalene med ledelsen begynte i desember ifjor. SAS valgte tidlig å si opp tariffavtalen som utløper 1. april i år, og vil komme til livs en komplisert avtale på 238 sider som har regulert det meste ved arbeidstid, lønn, tillegg og goder i detalj. Selskapet ble grunnlagt i 1946, og avtalen overlevde til og med krisen i SAS i november 2012, da selskapet var nær konkurs. Det skapte reaksjoner i deler av pilotkorpset da avtalen ble sagt opp i vinter.
– Det er uhørt i skandinavisk arbeidsliv at en avtale blir satt ut av spill, sa leder Rune Sundland i Norske SAS-flyveres forening (NSF), den andre norske pilotforeningen i SAS, til DN i januar.
Siden midten av februar har partene sittet på et Scandic-hotell i utkanten av Stockholm i tre-fire dager av gangen. De viktigste punktene i avtalen er samlet i en ny tariffavtale på rundt 40 sider, og skal ha en liten variasjon i hvert land.
Like muligheter
Svein Duvsete var pilot i Braathens frem til SAS kjøpte selskapet i 2001. Han og flere kolleger har blant annet vært utestengt fra å fly på langdistanseruter, fordi det var forbeholdt SAS-piloter, ifølge den gamle avtalen. Tidligere Braathens-piloter havnet bak på karrierelistene.
– Et selskap må ha like vilkår for alle som jobber innen samme ansattgruppe, sier Duvsete.
Danske piloter og SAS Norge Pilotforening har ønsket å signere en avtale innen 1. april. Svenske piloter og den største norske pilotforeningen har fått utsatt en frist med inntil to måneder.
– Det er for tidlig å si når vi blir enige eller ikke. Etter påske skal vi snakke om reelle krav, og da finner vi raskt ut om partene kommer til enighet innen kort tid, sier Rune Rundland i NSF.
De to norske foreningene vil antagelig undertegne samtidig.
– Det har vært en god dialog i forhandlingene, men foreningene har ulike interesser når avtalen skal forenkles. Nå er det vedtatt en forlengelse til 1. juni, sier SAS’ informasjonssjef Knut Morten Johansen.
Duvsete tror ikke på en pilotstreik i SAS.
– Fagforeningene har en tendens til å være konservativ. Jeg tror alle er opptatte av å sikre vilkår som gjør at vi kan leve et vanlig liv med lokale arbeidsvilkår. I mange andre selskaper er det blitt vanlig med innleid mannskap og sesongarbeidere, sier Duvsete.
Les også:
- Piloter testes ikke psykologisk
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.